Minister Ab Klink (VWS) wil per 1 januari 2008 coffeeshops verplichten rookvrij te zijn en er 'een soort afhaalpunten' van maken. GroenLinks wilde dit slechte voornemen via een spoeddebat ongedaan maken. Omdat de Kamer dat voorstel niet steunt, stelt GroenLinks nu schriftelijke vragen.

Een rookverbod in coffeeshops is onzinnig en maakt het liberale Nederlandse drugsbeleid ongedaan. Minister Klink gaat daarmee in tegen een wens van een flinke Kamermeerderheid en tegen zijn collega-minister Ter Horst (BZK). Zij verklaarde nog geen twee weken geleden dat coffeeshops een 'in de praktijk hanteerbare situatie' vormen (De Gelderlander, 1 maart 2007). Dreigt dit kabinet het fundament onder ons Nederlandse sofdrugsbeleid weg te halen? Of is dit een beginnersfout van de minister van VWS?

GroenLinks zal vandaag in de Kamer om een debat vragen met beide bewindslieden. Het kan niet zo zijn dat onder het mom van het tabaksverbod de coffeeshops om zeep worden geholpen. Daarmee komt er de facto een einde aan de bestaande gedoogpraktijk, waardoor de handel in en het gebruik van sofdrugs weer meer ondergronds gaat met alle vervelende gevolgen voor de volksgezondheid en de handhaving van de openbare orde van dien.

GroenLinks vraagt zich af hoe dit voornemen zich verhoudt tot het regeerakkoord. Is er sprake van een verschil in interpretatie tussen de bewindslieden en mogelijk ook tussen de coalitiefracties? Of is hierover volledige consensus en moeten wij deze maatregel zien als een invulling van het ontmoedigingsbeleid om overlast door buitenlandse klanten tegen te gaan?

Kees Vendrik

Vragen van het lid Vendrik (GroenLinks) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de minister van BZK over een rookverbod in coffeeshops (14 maart 2007)

1. Bent u bekend met het bericht ‘Geen rookverbod coffeeshop’ in De Pers van 14 maart 2007?

2. Is het juist dat u voornemens bent het rookverbod per 1 januari 2008 ook te laten gelden voor coffeeshops?

3. Is dit voornemen in lijn met het regeerakkoord van CDA, PvdA en CU? Zo ja, waarom?

4. Hoe verhoudt dat voornemen zich tot de motie 29200 XVI, nr. 61 die de regering verzoekt een beleid te voeren dat roken in coffeeshops mogelijk blijft? Bent u van plan deze motie onverkort uit te voeren? Zo nee, waarom niet?

5. Hoe verhoudt dat voornemen zich tot de uitspraak van de minister van BZK, dat coffeeshops “in een de praktijk hanteerbare situatie vormen” (De Gelderlander, 1 maart 2007)?

6. Deelt u de mening dat met het instellen van een rookverbod in coffeeshops coffeeshops feitelijk om zeep worden geholpen,. met groeiende overlast op straat en illegalisering van verkoop tot gevolg?

7. Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor 28 maart 2007?