Minister Eurlings moet de Kamer snel opheldering geven over de gang van zaken bij een calamiteit in de Schipholtunnel op 2 juli, waarbij sprake was van fikse rookontwikkeling. Het duurde twintig minuten voordat de treindienstleiding een opdracht van de brandweer om de zeven treinen in de tunnel te laten vertrekken, daadwerkelijk werd doorgegeven aan de machinisten. Dat kan absoluut niet, aldus Ineke van Gent. Dat zou levensgevaarlijk zijn bij een echte brand.

Slechte communicatie
Volgens een nog niet openbaar rapport van NS-reizigers zou de communicatie tussen brandweer en treindienstleiders van ProRail ernstig tekort schieten. GroenLinks wil weten of dat klopt en vindt dat de ministers moet zorgen dat die situatie zo spoedig mogelijk verandert. Naar wie moet een machinist met een trein met 1.200 spitsreizigers nu luisteren: een telefoontje uit de meldkamer of de aanwijzingen van een brandweerman ter plekke?

Wie is de baas?
GroenLinks wijst erop dat FNV-Spoor al in 2007 een brandbrief schreef over de brandpreventie en calamiteiten. Toch is het lek kennelijk nog steeds niet boven. Zeker als we straks ook met treinen door de nieuwe tunnels voor de HSL gaan rijden, moeten de veiligheidsrisicos voor reizigers minimaal zijn en de voorschriften wie de baas is bij calamiteiten spijkerhard.

Ineke van Gent

Schriftelijke vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de tunnelveiligheid op het spoor.

1. Kent u het Telegraafartikel Ontsnapt aan ramp over de tunnelveiligheid op het spoor en de calamiteit in de Schipholtunnel op 2 juli 2009?
  2. Bent u bekend met het rapport van NS-Reizigers over de gebrekkige veiligheid van spoortunnels en kunt u dit aan de Kamer ter beschikking te stellen?
  3. Klopt het dat de brandweer vond dat de zeven volle treinen die bij de calamiteit (rookontwikkeling) op 2 juli in de tunnel waren deze moesten verlaten, terwijl de treindienstleiders van ProRail de treinen lieten staan? Zo ja, hoe is dit mogelijk? Zo nee, wat is er dan wel gebeurd?
  4. Klopt het dat het twintig minuten duurde voordat de machinisten alsnog de opdracht kregen de tunnel uit te rijden? Wat hadden de gevolgen kunnen zijn als er niet slechts sprake was geweest van rookontwikkeling, maar een echte brand?
  5. Kloppen de stellingen in het Telegraaf-artikel dat het brandalarm op Schiphol niet afging en dat de verantwoordelijke treindienstleider die een beslissing moest nemen niet aanwezig was?
  6. Deelt u de mening van FNV-bestuurder Roel Berghuis dat er betere communicatie nodig is tussen verantwoordelijke partijen bij calamiteiten en er meer specifieke trainingen moeten komen voor mogelijke rampen? Zo nee, waarom niet?
  7. Welke actie gaat u ondernemen om te voorkomen dat dergelijke gevaarlijke situaties zich vaker zullen voordoen?