De stichting ‘Wij vertrouwen stemcomputers niet’ stelt dat de minister van BZK mogelijk onder druk is gezet door de monopolist die de software voor stemcomputers levert. Dit volgt op eerdere berichtgeving over onbetrouwbare stemcomputers. GroenLinks wil snel opheldering.

De stichting 'wij vertrouwen stemcomputers niet' heeft geheime stukken over stemcomputers ontvangen via de Wet Openbaarheid Bestuur. Op basis van die stukken concluderen zij dat de minister vatbaar is voor afpersing door de monopolist die de software voor de Nederlandse stemcomputers levert. Wijnand Duyvendak heeft de minister om opheldering gevraagd.

Vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

1. Heeft u de artikelen “Stemmen blijft ‘linke soep’ met software van kleine monopolist” en “Drie man zijn monopolist tegen wil en dank” in het NRC Handelsblad van woensdag 28 februari gelezen?
2. Klopt het dat de Kiesraad heeft geconcludeerd dat zonder de hulp van het bedrijf Groenendaal Bureau voor Verkiezingsuitslagen geen verkiezingen kunnen worden georganiseerd? Zo ja, bent u het met de Kiesraad eens? Wat is uw oordeel over deze situatie? Is er in deze situatie sprake van een monopoliepositie van Groenendaal Bureau voor Verkiezingsuitslagen? Bent u bereid maatregelen te treffen om deze situatie tegen te gaan?
3. Is het u bekend en klopt het dat Groenendaal Bureau voor Verkiezingsuitslagen heeft gedreigd alle activiteiten te staken indien vertegenwoordigers van de stichting ‘Wij vertrouwen stemcomputers niet’ plaats zouden nemen in de onafhankelijke commissie die onderzoek verricht naar het verkiezingsproces? Wanneer bent u hiervan op de hoogte gesteld? Welke actie is hier vanuit het ministerie van BZK op ondernomen?
4. Is het u bekend en klopt het dat het bedrijf Groenendaal Bureau voor Verkiezingsuitslagen het overnemen van de aandelen in dat bedrijf tegen een redelijke prijs als voorwaarde heeft gesteld voor medewerking aan de voorbereiding van de Provinciale Statenverkiezing op 7 maart 2007? Zo ja, wat is uw oordeel over deze situatie? Welke actie is hier vanuit het ministerie van BZK op ondernomen?