Minister De Geus moet dinsdag tijdens het vragenuur uitleggen waarom nieuwe cijfers over een 30% reductie in de WAO-instroom niet bekend mochten worden.

Uit nieuw cijfers over de instroom van WAO blijkt een grote daling van het aantal nieuwe WAO-ers. Deze cijfers zijn afgelopen week door het UWV, de uitvoerder van de WAO, gemeld aan de SER, die bezig is met een advies over de WAO.

De Tweede Kamerfractie van GroenLinks wil uitleg van de Geus over de laatste cijfers. De grote daling die het UWV voor 2003 voorspelt, zo'n 30% minder nieuwe WAO-ers dan in de voorgaande jaren, doet de vraag rijzen waarom de Geus nog halstarrig vasthoudt aan ingrepen in de WAO. Ook in 2002 kwamen er al minder WAO-ers. Voor GroenLinks zijn de nieuwe cijfers extra aanleiding om afstel van de WAO-plannen van het kabinet te bepleiten. Veel belangrijker vindt GroenLinks dat voor bestaande WAO-ers (aangepast) werk wordt georganiseerd en werkgevers hierop worden aangesproken. Hier onderneemt het kabinet juist niets.

Ook wil GroenLinks weten waarom de Geus het UWV heeft gekapitteld over het doorspelen van deze nieuwe cijfers naar de SER. De Geus had er beter aan gedaan zelf deze cijfers te publiceren en hieraan conclusies te verbinden.

Kees Vendrik