GroenLinks wil dat Groningers zonder eisen vooraf kunnen meedoen aan de zogenaamde dialoogtafel over de gaswinning en de gevolgen daarvan.  De Provincie Groningen heeft vandaag bekend gemaakt hoe de dialoogtafels over de gevolgen van de gaswinning georganiseerd gaan worden. Er wordt de nadruk op gelegd dat de tafel zich moet committeren aan een nieuw besluit over gaswinning. GroenLinks vindt dat het open karakter van een overleg zo wordt aangetast en groepen buitengesloten worden.

Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren: “Heel goed dat bestuurders en Nam nu eindelijk gaan overleggen met de inwoners van Groningen. Mensen moeten zonder eisen vooraf kunnen deelnemen, ook als zij de gaskraan dicht willen. Bij de Alders-tafel rond Schiphol zag je hoe bewonersgroepen tegen over elkaar kwamen te staan omdat er eisen waren aan deelname; verdeel en heers kan niet de bedoeling zijn ” GroenLinks zal bij het gaswinningsdebat om de garantie vragen dat alle relevante groepen en organisaties kunnen deelnemen zonder eisen vooraf.

GroenLinks vindt het een slechte zaak dat de tafel wordt voorgezeten door Jacques Wallage en Jan Kamminga, prominenten uit regeringspartijen PvdA en VVD. Van Tongeren: “Het vertrouwen is beter terug te winnen door een voorzitter die geheel buiten de partijpolitiek of het aan olie en gas gelieerde bedrijfsleven staat.”

GroenLinks maakt zich verder zorgen over de informatietoegang en de ondersteuning van de deelnemende Groningers. Van Tongeren: “Het is belangrijk dat alle deelnemers aan het overleg over dezelfde informatie kunnen beschikken. Alle informatie die organisaties als NAM, TNO en KNMI hebben moet dus op tafel komen. De Groningers moeten daarnaast kunnen beschikken over onafhankelijke deskundige ondersteuning. Anders wordt het een ongelijk gesprek.”