Misstanden in de veevoer sector zijn het gevolg van systematische milieucriminaliteit. Dit blijkt uit onderzoek van het Korps Landelijke Politiediensten en het ministerie van VROM. Opnieuw blijkt dat de overheid de greep op de sector volledig kwijt is. De bestuurlijke integriteit blijkt ook in het geding. GroenLinks vindt een parlementaire enquête daarom noodzakelijk.

Ondanks dioxinecrises, hormoonschandalen, de MPA-affaire en tal van andere schandalen is er geen spat veranderd. Erger, het politieonderzoek geeft aan dat het niet gaat om incidenten, maar dat er sprake is van structurele milieucriminaliteit. Dit bewijst dat de zelfregulering waar de minister steeds meer op aanstuurt, niet werkt. GroenLinks stelt vast dat het de veevoersector ontbreekt aan betrouwbaarheid. Financieel gewin gaat boven voedselveiligheid. Dat werd ook al vastgesteld in het onderzoek ‘voer tot nadenken’ dat in 2003 in opdracht van de Tweede Kamer werd uitgevoerd.

Nu blijkt dus uit het onderzoek van de KLPD dat er sprake is van stelselmatige criminele activiteiten. Het onderzoek stelt vast dat er alle reden is om aan te nemen dat de omvang van het probleem veel groter is dan wordt verondersteld. Velen in de veevoerketen zijn bij de misdrijven betrokken, er is sprake van valsheid in geschrifte, fraude, bedrog. Dergelijke praktijken worden gestimuleerd door een 'uitstekende gelegenheidsstructuur' in de vorm van beperkte handhaving en onduidelijkheid van milieuwetten.

GroenLinks heeft steeds gezegd dat de overheid niet moet terugtreden, maar moest optreden. Het beleid van de overheid is het tegenovergestelde geweest: inzet op zelfregulering. Opnieuw blijkt echter dat de overheid volledig tekort schiet in de handhaving en sanctionering. Het onderzoek toont aan dat de sector zelfregulering niet aankan. Bovendien is, net als bij de bouwfraude, de bestuurlijke integriteit in het geding. Daarom pleit GroenLinks voor een parlementaire enquête.

Daarnaast dienen de betrokken bewindslieden op korte termijn alle mogelijke maatregelen te nemen om de voedselveiligheid te waarborgen en de misdrijven aan te pakken en stevig te straffen. Veevoer ligt aan de basis van onze voedselketen. Veevoer mag geen afvalproduct zijn. De ministers dienen daarover duidelijkheid te verschaffen tijdens het spoeddebat dat deze week plaatsvindt in de Kamer.

Marijke Vos