De fractie van GroenLinks is onaangenaam getroffen door de plotselinge – volgens mediaberichten – onvoorwaardelijke beëindiging van de sancties tegen Oostenrijk. De minister-president dient in een spoeddebat – later vandaag - te verantwoorden waarom zijn standvastige positie uit het recente verleden als sneeuw voor de zon is verdwenen.

Er zijn veel vragen te stellen over de gang van zaken. Zo is volstrekt onduidelijk wat de Nederlandse inzet was bij de zeer snelle besluitvorming over deze kwestie. Waarom zijn er geen afspraken gemaakt over een adequate monitoring van de Oostenrijkse regering (dat is wat anders dan de partij FPÖ)?

Waarom zijn er geen afspraken gemaakt over het inzetten van (nieuwe) sancties zodra zich ontwikkelingen voordoen in het Oostenrijkse beleid die in gaan tegen de waarden zoals verwoordt in de Europese Unie- & mensenrechtverdragen?Waarom is er gekozen voor opheffing in plaats van opschorting?

Met een onvoorwaardelijk beëindiging van de sancties tegen Oostenrijk staat de Europese gemeenschap in haar hemd.

Farah Karimi