GroenLinks vindt het onbegrijpelijk minister Van Aartsen de uitspraak heeft gedaan dat het niet verstandig is van de oppositie in Servië om een 2e ronde in de presidentsverkiezingen te boycotten.

De fractie van GroenLinks wil een spoeddebat met de minister van Buitenlandse Zaken over zijn opvatting dat het niet verstandig is van de oppositie in Servië om een 2e ronde in de presidentsverkiezingen te boycotten.

GroenLinks vindt de actie van de minister onbezonnen. Vooralsnog staat hij volstrekt alleen in zijn opvatting. Er zijn geen andere Unie lidstaten die zijn standpunt delen. Ook de Europese Commissie geeft in een reactie aan nog steeds achter de boycot van de oppositie te staan. Waarom heeft de minister voor deze merkwaardige ‘alleingang’ gekozen? Is dit in het kabinet besproken? Ziet hij niet in dat hij hiermee onnodige druk zet op de Servische oppositie?

Het is zaak dat deze en andere vragen snel worden opgehelderd. Vooralsnog is ons oordeel dat hier sprake is van een onbezonnen actie.

Marijke Vos