GroenLinks wil nog voor het Krokusreces een spoeddebat met minister de Boer over vernietigende de uitkomsten van het rentabilitietsonderzoek over de Betuweroute.

Dit onderzoek blijkt vernietigend voor het project. De aanleg van de goederenlijn kost al vele miljarden. Nu lijkt het dat de overheid ook nog jaarlijks tientallen miljoenen moet bijleggen om de lijn in bedrijf te houden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelde tot nu toe altijd dat de goederenlijn juist honderden miljoenen euro zou gaan opleveren.

Geen enkele vervoerder is tot nu toe bereid geweest een contract af te sluiten voor gebruik van de lijn. De groeiscenario’s van het ministerie over het goederenvervoer per spoor blijken volsagen onrealistisch.

Reeds in 1998 pleitte GroenLinks voor een onderzoek naar de rentabiliteit van de lijn. De fractie stond met deze motie vrijwel alleen. Was deze toets toen wel uitgevoerd, dan waren miljarden bespaard.

Enkele jaren geleden bleek dat er van de veronderstelde milieuvoordelen van de Betuwelijn geen sprake zou zijn. Nu ook het economisch argument vervalt is volgens GroenLinks geen enkele motivatie overgebleven om nog verder geld in de lijn te steken. De bouw van de goederenlijn moet direct gestopt worden. De lijn is voor meer dan een miljard is nog niet aanbesteed. Dit geld kan het ministerie beter in het achterstallig onderhoud van het gewone spoor steken.

Er moet nu direct bekeken worden hoe de enorme schade nog enigszins kan worden beperkt. Danwel door stopzetting van het project, dan wel gebruik van delen van de lijn voor personenvervoer.

Wijnand Duyvendak