Deze week stemde het Europarlement in Brussel over voorstellen om de energie-efficiëntie te verbeteren. GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg vindt het belangrijk dat we zuiniger met energie omgaan zodat we de uitstoot van broeikasgassen voor 2020 aanzienlijk terugdringen.

Eén van de opvallendste voorstellen uit het rapport van de liberale Europarlementariër Fiona Hall was een verbod op de meest energieverslindende apparaten, waaronder terrasverwarmers.
Buitenweg juicht dit toe: "Het blijft niet eeuwig vijf voor twaalf. 2020 komt steeds dichterbij. In dat jaar moeten we onze uitstoot flink verminderd hebben. Een terrasverwarmer een dag laten branden veroorzaakt evenveel CO2-uitstoot als 218 km autorijden met een gemiddelde auto. Voor een Toyota Prius kan je daar zelfs 335 km van maken. Het is volstrekt onverdedigbaar, zo´n apparaat om de mussen te verwarmen."

Kosteneffectief en direct beschikbaar
Energie-efficiëntie is het meest kosteneffectieve middel en bovendien direct beschikbaar om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De Europese Unie heeft zichzelf ten doel gesteld een energiebesparing van 20% te halen tegen 2020. GroenLinks vreest dat dit niet meer dan een mooie intentie zal blijken te zijn als we niet snel de noodzakelijke maatregelen gaan nemen. Een groot deel van de maatregelen die de Europese Commissie in 2006 aankondigde in het actieplan energie-efficiëntie zijn uitgesteld of er is zelfs nog niet eens mee begonnen.

Kathalijne Buitenweg: "Energiebesparingsmaatregelen zijn natuurlijk niet altijd de meest populaire oplossingen voor het klimaatprobleem. Voor een deel kun je energiebesparing weliswaar via zuinige technieken realiseren, maar je zult mensen ook moeten vragen hun gedrag aan te passen. Of je ze nu vraagt minder vlees te consumeren of verwarmde terrassen verbiedt. Toch moeten we daar als politici niet voor terugdeinzen. Zoveel is het toch niet gevraagd om een jas en wanten aan te trekken?"

Focus op duurzame technologieën
Het debat over klimaatverandering gaat vaak eenzijdig over de ontwikkeling van duurzame technieken. Dat is ook ontzettend belangrijk, maar technologie alleen zal het klimaat niet redden. Zeker niet op de korte termijn.
"Er is een totaal andere manier van denken nodig. Met windmolens en zonnepanelen zijn we er nog niet. Ik zeg dit echt niet om mensen te pesten, maar ik zeg het wel omdat ik vind dat wij onze verantwoordelijkheid moeten nemen. We moeten kiezen voor mens en dier, voor onszelf en voor toekomstige generaties. We moeten vandaag durven kiezen voor morgen", aldus Buitenweg.