De controle op geluidshinder door vliegtuigen in Nederland faalt. De inspectiedienst ILT zegt zelf dat er bij overtreding van de regels niet wordt opgetreden.
De afspraken over nachtvluchten en geluidshinder worden overschreden maar de overheid grijpt niet in. Omwonenden van luchthavens zijn hiervan de dupe.
GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger wil daarom dat de Raad van State advies geeft over deze kwestie: ‘De overheid gedoogt dat luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden keer op keer gemaakte afspraken breken en bewoners staan met lege handen. Ik wil van het hoogste rechtsorgaan van Nederland weten of de rechtspositie van burgers ondermijnd wordt.’
Bij Schiphol is er jarenlang sprake van zogenaamd “anticiperend handhaven”: dit betekent dat van de oude wet mag worden afgeweken op basis van de nieuwe wet die nog niet van kracht is. In het rechtsvacuüm dat zo ontstaat kan de inspectie niet handhaven. Dit is echter alleen in het voordeel van Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen.
Op verschillende plekken in Nederland zijn burgers rechtszaken begonnen tegen vliegvelden omdat zij zich niet aan de regels houden. Omwonenden van Rotterdam Airport, Maastricht Airport en Schiphol zijn boos. Er zijn te veel nachtvluchten, er is te veel geluidshinder en er wordt steeds vaker uitgeweken naar routes die veel overlast geven. Er zijn regels en er zijn afspraken gemaakt tussen bewoners en vliegvelden maar omdat die niet zijn vastgelegd in de wet kan de inspectie niet optreden.
Kröger: ‘De minister geeft telkens aan dat ze het vertrouwen van burgers wil terugwinnen maar daar doet ze op deze manier vrij weinig aan. Ze laat bewoners in het Wilde Westen leven waar rechten er niet toe doen. Onaanvaardbaar’.