GroenLinks vindt dat Nederland een voorbeeld moet nemen aan Londen, waar men onlangs op kordate en succevolle wijze tol invoerde. Nu de discussie over de kilometerheffing geen taboe meer is voor kabinet en transportwereld, moet de Kamer zijn licht opsteken bij het succesvolle Londense project.

Wijnand Duyvendak stelt vandaag zijn collega’s van de vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat voor om nog deze herfst naar Londen af te reizen voor een werkbezoek.

In februari ging in Londen de Congestion Charge van start, een volledig geautomatiseerd systeem van tolheffing. En met succes. De files namen met 40% af, meer mensen reisden met het openbaar vervoer. Onlangs werd bekend dat zelfs zoveel mensen de auto laten staan dat de tolinkomsten wat tegenvallen.

GroenLinks vindt al jaren dat er ook in Nederland een eerlijk systeem van beprijzen van het wegverkeer moet komen. Wie meer rijdt, betaalt meer. Ook kunnen files teruggedrongen worden en milieuvriendelijk gedrag beloond. Nu de discussie over beprijzing niet langer taboe is - zelfs de ANWB en de BOVAG/Rai zijn niet meer tegen - moet Nederland snel zijn licht opsteken bij de buren.

"Het is goed als alle partijen, ook de tegenstanders, met eigen ogen zien wat men in Londen doet. En waarom het een succes is. Nederland kan wat leren van het kordate en succesvolle optreden van de Britten", aldus Wijnand Duyvendak.

Als de Vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat akkoord gaan, kan het werkbezoek in de herfst, nog voor de begrotingsbehandeling van dit jaar, plaatsvinden.

Den Haag,

25 augustus 2003