Klokkenluiders moeten wettelijk worden beschermd. Dat stelt Ineke van Gent in reactie op de bevindingen van minister De Geus dat bedrijven nauwelijks op de hoogte zijn van de gedragscode voor klokkenluiders. Ondanks afspraken hierover in Stichting van de Arbeid, blijkt driekwart van de werkgevers niet op de hoogte te zijn van de gedragscode. Hierdoor is het merendeel van de werknemers onvoldoende beschermd wanneer zij misstanden in hun bedrijf aan de orde stellen.

Net als bij de kinderopvang is gebleken, blijken bedrijven ongevoelig voor vrijblijvende afspraken. Daarom is het treurig dat De Geus zich wil beperken tot zelfregulering en voorlichting, in plaats van wettelijke maatregelen. Op deze manier laat hij klokkenluiders letterlijk in de kou staan.

Initiatiefwet voor bescherming klokkenluiders
GroenLinks diende eerder een initiatiefwet in waarmee een wettelijke bescherming van klokkenluiders wordt vastgelegd. De wet regelt dat klokkenluiders die binnen hun organisatie geen gehoor vinden, het recht krijgen om de publiciteit te zoeken. Een werkgever mag, als de initiatiefwet van GroenLinks is aangenomen, een klokkenluidende werknemer niet meer ontslaan. De behandeling van de wet was opgeschort, vanwege de in de Stichting van de Arbeid afgesproken gedragscode. Nu blijkt dat deze code niet wordt nageleefd, is Ineke van Gent vastberaden deze wet door te zetten: “Het is in het belang van alle consumenten en belastingbetalers – denk aan klokkenluider Bos over de bouwfraude – dat werknemers in Nederland vrij zijn om misstanden aan de kaak te stellen.” Wat Ineke van Gent betreft kan de wet bescherming klokkenluiders meteen na de zomer in behandeling worden genomen. De bescherming van werknemers kan dan met ingang van 1 januari 2007 geregeld zijn.

Ineke van Gent