GroenLinksfractievoorzitter Halsema wil de kostbare rekenfout van minister Hoogervorst hersteld zien. De zorgpremie valt volgend jaar nog hoger uit dan steeds is gezegd door minister Hoogervorst. Zij vraagt zich af hoe lang minister Hoogervorst hier al van op de hoogte was. Of is hij het domweg vergeten? Foutje of niet, GroenLinks eist dat deze extra kosten volledig worden gecompenseerd.

Iedereen, dus ook mensen met een uitkering of laag inkomen, gaat volgend jaar niet € 1100 aan premie betalen, maar € 1250 tot € 1300. Het blijkt dat in de steeds genoemde € 1100 niet de administratieve kosten zijn opgenomen. GroenLinks vindt het ongelofelijk dat dit bericht nu naar buiten komt. Halsema: “Door de veel te algemene voorlichting die er vanuit het ministerie komt, bestaat er al veel onrust bij mensen over de nieuwe basisverzekering. Zij kunnen nergens te weten komen waar zij volgend jaar precies aan toe zijn. Om dan te horen dat ze nog eens € 150 a € 200 extra kwijt zijn, doet de onrust natuurlijk alleen maar toenemen.”

GroenLinks eist dat minister Hoogervorst op Prinsjesdag komt met de precieze cijfers over de gevolgen voor specifieke groepen, zoals chronisch zieken, jongeren en alleenstaande ouders. Ook moet dan het totale pakket van compensatiemaatregelen bekend worden. De extra kosten voor administratie mogen in ieder geval niet afgewenteld worden op de verzekerden en dienen dus helemaal gecompenseerd te worden.

Overigens hadden de administratieve kosten van de zorgverzekeraars veel lager uit kunnen vallen. GroenLinks heeft de minister er continu opgewezen dat zijn opzet veel te ingewikkeld en bureaucratisch is. En daarbij komt ook nog de no claimregeling die zorgverzekeraars veel extra administratief werk bezorgd.

Femke Halsema en Kees Vendrik

Vragen van de leden Halsema en Vendrik (beiden GroenLinks) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over hogere ziektepremies in 2006 (4 augustus 2005)

1.      Hebt u kennisgenomen van het bericht ‘Ziektepremie valt hoger uit’ (Telegraaf, 4 augustus 2005)?

2.      Klopt het dat de gemiddelde nominale premie in 2006 niet € 1100 euro zal zijn, maar tussen de € 1250 en € 1300? Klopt het dat het verschil van € 150 a € 200 is toe te schrijven aan administratiekosten van de verzekeraars?

3.      Was u er reeds van op de hoogte dat de administratiekosten nog bovenop de steeds door u genoemde premie van € 1100 moet komen of is er sprake van een fout?

4.      Indien u daar al van op de hoogte was, sinds wanneer en wanneer was u van plan de Kamer daarover te informeren?

5.      Worden de administratieve kosten van verzekeraars onderdeel van de rekenpremie voor de zorgtoeslag, zodat deze extra kosten gecompenseerd worden? Indien dat niet het geval is, op welke wijze worden de extra kosten dan gecompenseerd?

6.      Waarop is het bedrag van € 150 a € 200 gebaseerd? In welke mate is dat toe te schrijven aan de noclaim-regeling en de stijging van salariskosten?

7.      Maakt u op Prinsjesdag de koopkrachteffecten inzichtelijk voor de verschillende groepen (zoals chronisch zieken en gehandicapten, ouderen, studenten, jongeren tussen 18 en 23 jaar, Wajong-ers, zelfstandigen zonder personeel, alleenstaande ouders etc. etc.)?