GroenLinks grijpt Werelddierendag aan om een wetsvoorstel in te dienen waarmee dierenrechten in de Grondwet komen. Het voorstel van GroenLinks introduceert een zorgplicht voor dieren. Met het opnemen van deze zorgplicht wordt het eindelijk geregeld dat ook dieren rechten hebben.

Initiatiefnemer Ineke van Gent: “Met een zorgplicht in de Grondwet zetten we een belangrijke stap. Ook andere wetgeving die het dierenwelzijn raakt moet verbeterd worden. Nog altijd lijden dieren als gevolg van de bio-industrie, bij veetransporten en door de jacht.”

"Een verankering van dierenrechten in de Grondwet biedt een basis voor betere bescherming van dieren. De Dierenbescherming juicht de uitbreiding van de Grondwet toe", aldus directeur Frank Dales.

Het wetsvoorstel van GroenLinks is nu klaar om in de Tweede Kamer behandeld te worden. De Raad van State heeft al advies gegeven en de fracties in de Kamer hebben schriftelijk gereageerd. Daarbij is duidelijk geworden dat het voorstel op veel sympathie kan rekenen en er een grote kans is op een meerderheid.

Ineke van Gent: "laten we van Dierendag een feestdag maken door dieren beter te beschermen. Wat GroenLinks betreft is het elke dag Dierendag!"

Lees in de bijlage de Memorie van Toelichting.