De Nederlandse GroenLinkser Jacqueline Cremers is per 1 december 2009 de nieuwe secretaris-generaal van de Europese Groene Partij (EGP). Dat is afgelopen weekend besloten na een verkiezing onder afgevaardigden van Europese groene partijen op een partijcongres in het Zweedse Malmö.

Jacqueline Cremers (48) was elf jaar lang werkzaam voor de GroenLinks-delegatie in het Europees Parlement. Als nieuwe secretaris-generaal heeft ze de ambitie om de Europese Groene Partij verder te professionaliseren en de samenwerking tussen de verschillende groene politieke partijen te intensiveren. Ook gaat ze het proces ondersteunen om onze gezamenlijke Europese politieke standpunten verder te ontwikkelen.

"Mijn doel is om in 2014 minstens honderd groene Europarlementsleden verkozen te krijgen. Groene partijen moeten een niet te verwaarlozen machtsfactor worden in heel Europa. Er valt nog echt een slag te slaan in Oost- en Zuid-Europa. Gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen. Met mij zijn acht leden in het nieuwe bestuur gekozen. Ook heb ik de ondersteuning van fantastische medewerkers en niet te vergeten van de Groenen in het Europees Parlement", aldus Cremers.

De Europese Groene Partij is een samenwerkingsorganisatie van groene politieke partijen in Europa. GroenLinks is bij deze partij aangesloten, maar ook bijvoorbeeld Groenen uit Hongarije, Duitsland, Frankrijg en Griekenland. In het Europees Parlement zijn de Groene politieke partijen die verkozen zijn gezamenlijk vertegenwoordigd in een fractie. De Groenen/Efa fractie bestaat momenteel uit 55 Europarlementariërs.

Zie ook: