GroenLinks vindt dat het voor leraren mogelijk moet worden gemaakt om tijdelijk adv-uren om te zetten in lesuren. 71% van de leraren vindt deze maatregel acceptabel. Eén derde van de leraren blijkt bereid om tijdelijk langer te werken.

Het onderwijs heeft op dit moment zeer te lijden onder het lerarentekort. De negatieve gevolgen hiervan zijn groot. Er zijn enkele fundamentele maatregelen nodig om hier iets aan te doen. Naast die fundamentele maatregelen moeten ook de acute problemen worden opgelost: de leraren zijn nu al nodig. Om die acute problemen op te lossen, stelt GroenLinks voor dat de mogelijkheid voor leraren wordt geopend om tijdelijk en op vrijwillige basis langer te gaan werken. Leraren mogen de arbeidsduurverkorting van 40 uur naar 36 uur vrijwillig, tijdelijk en vanzelfsprekend tegen betaling terugdraaien. Dit geldt ook voor mensen die in deeltijd werken: ook deeltijders mogen hun arbeidsduurverkorting omzetten. Op dit moment kunnen leraren conform de CAO slechts een derde van hun adv-uren gebruiken om langer te werken.

Om het draagvlak voor deze maatregel onder leraren te onderzoeken, heeft GroenLinks door het onderzoeksbureau EVA een representatief onderzoek uit laten voeren. Aan 301 leraren, gelijk verdeeld over basis- en voortgezet onderwijs en verspreid over het land, is gevraagd wat zij van deze maatregel zouden vinden en of zij er zelf gebruik van zouden maken. De uitkomst is spectaculair: een zeer grote meerderheid - 71% - van de leraren vindt de maatregel acceptabel. Bovendien zou één derde van de leraren zelf bereid zijn tijdelijk langer te werken om het acute lerarentekort te verhelpen. De helft van de leraren in het basisonderwijs is hiertoe bereid.

Gezien de grote bereidheid van leraren om tijdelijk langer te werken, zou het effect van deze maatregel groot zijn: het acute tekort aan leraren zou hier grotendeels mee kunnen worden opgelost. Het effect daarvan kan vergelijkbaar zijn met de werving van zo’n vijf duizend leraren (4000 in het basis- en 1000 in het voortgezet onderwijs). Zeker in het basisonderwijs zouden de acute problemen daarmee grotendeels kunnen worden opgelost. Niet elke school zal met deze maatregel uit de problemen raken, omdat niet alle leraren hier gebruik van zullen maken. Ook deze scholen profiteren echter van de maatregel doordat de krapte op de arbeidsmarkt ingrijpend zal verminderen.

Het grote draagvlak onder leraren en het grote effect van de maatregel sterkt GroenLinks in haar opvatting dat deze mogelijkheid voor leraren moet worden geopend. Ook bij de onderwijsbonden is gebleken dat hier draagvlak voor bestaat. De schoolbesturen en schoolleiders hebben eveneens aangegeven in deze maatregel een belangrijke oplossing te zien. De bonden vragen terecht om hier iets tegenover te stellen. Bij de algemene beschouwingen presenteert GroenLinks naast het onderhavige voorstel zo’n 1,4 miljard aan extra investeringen in huisvesting, werkdrukverlaging, schoolassistenten en conciërges.

Om leraren tijdelijk en op vrijwillige basis in staat te stellen hun adv-uren in extra lesuren om te zetten, dient er een heldere en eenduidige regeling te komen waarin leraren dit op een makkelijke manier en goed ondersteund kunnen doen. De regering moet hiertoe het initiatief nemen en de bonden uitnodigen om dit voorstel bijvoorbeeld in (nieuwe) CAO-onderhandelingen uit te werken.

Paul Rosenmöller

Mohamed Rabbae

Het rapport met de volledige onderzoeksresultaten vindt u

hier