Boris Dittrich (D66) en Femke Halsema (GroenLinks) presenteren op maandag 28 oktober om 13.00 uur hun initiatiefwetsvoorstel Vaste Boekenprijs in literair centrum Perdu, Kloverniersburgwal 86, Amsterdam. Anna Enquist (schrijver), Tilly Hermans (uitgeverij Augustus) zullen bij deze gelegenheid symbolisch hun steun betuigen aan de vaste boekenprijs.

Met hun initiatiefwetsvoorstel willen Dittrich en Halsema bereiken dat er een breed aanbod van Nederlands- en Friestalige boeken beschikbaar blijft. Dit komt de keuzevrijheid van de consument ten goede.

Tot nu toe geldt in Nederland een systeem van de vaste boekenprijs op basis van vrijwillige afspraken binnen de branche. Er bestaat hiervoor een ontheffing op het verbod van verticale prijsbinding tot 2005. De Europese Commissie heeft laten weten dat nationale prijsbindingen voor boeken in de toekomst nog slechts aanvaardbaar zijn, indien hiervoor wettelijke grondslag bestaat. Het initiatiefwetsvoorstel van D66 en GroenLinks biedt deze grondslag.

U bent van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn op de 'Perspresentatie initiatiefwetsvoorstel Vaste Boekenprijs' op:

Maandag 28 oktober 2002 om 13.00 uur, in Literair Centrum Perdu, Kloverniersburgwal 86, Amsterdam.