Femke Halsema en Farah Karimi hebben kardinaal Simonis per brief gevraagd om zich in te zetten voor de benoeming van een nieuwe Paus die voorop wil gaan in de strijd tegen aids. Het aanstaande conclaaf biedt een historische kans voor de katholieke kerk om zich daar sterk voor te maken.

Den Haag, 12 april 2005

Zijne eminentie kardinaal Simonis,

Allereerst willen wij ons medeleven betuigen met het overlijden van Paus Joannes Paulus II, de voor u zo belangrijke kerkvader en leider van de Rooms-katholieke kerk. De afgelopen weken is er veel aandacht geweest voor de rol die de Paus de afgelopen decennia heeft gespeeld in ontwikkelingen die de geschiedenis mede hebben bepaald.

Zonder aan deze rol van de Paus iets af te doen, willen wij graag uw aandacht vragen voor de strijd tegen HIV/aids. Op dat gebied zouden wij graag zien dat de Paus en de Rooms-katholieke kerk meer gaan doen. Miljoenen mensen, vooral in Afrika, zijn besmet met het HIV/aids virus. De katholieke kerk kan een positievere rol spelen in de bestrijding van deze verschrikkelijke epidemie. Dat is dringend nodig, omdat de nood hoog is.

De cijfers spreken voor zich. Er komen dagelijks bijna 14 000 mensen met aids bij. Wereldwijd zijn naar schatting 42 miljoen mensen geïnfecteerd. In Afrika zijn er hele regio’s waar de werkzame bevolking dreigt weg te vallen. Het gehele functioneren van de samenleving, inclusief de zorg voor de kinderen en ouderen, komt daarmee in het gedrang. Het gezin functioneert niet meer als waarborg voor veiligheid en geborgenheid. Er sterven meer onderwijzers door aids dan dat er nieuwe leraren bijkomen. Deze situatie is zo ernstig, dat iedereen al zijn mogelijkheden zou moeten benutten om daar iets tegen te doen.

Binnenkort zult u in conclaaf gaan. Alle kardinalen hebben zich al min of meer uit de media teruggetrokken. Wij willen een dringend beroep op u doen, voordat het net zich helemaal rondom u sluit. Wij zijn geen onderdeel van uw geloofsgemeenschap. Wij willen ook geen theologische discussie met u aan gaan. Wij doen als betrokken burgers een beroep op u omdat wij in het aanstaande conclaaf een historische mogelijkheid zien om een bijdrage te leveren aan het keren van de mensonterende en ontwrichtende aids-epidemie.

De afgelopen weken heeft iedereen opnieuw kunnen zien hoe groot het potentieel en de mobilisatiekracht van de katholieke kerk kan zijn. Wij zouden graag zien dat u dat inzet in de strijd tegen HIV/aids. Wij begrijpen dat u zich in eerste instantie richt op onthouding en trouw. Maar wij vragen van de katholieke kerk om zich tevens in zetten voor het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Volgens ons is dat element onmisbaar in de strijd tegen HIV/aids.

Het naderende conclaaf is bij uitstek het moment waarop de katholieke leiders het beleid van de katholieke kerk voor de komende periode opnieuw vormgeven. Wij hopen dat de katholieke kerk al haar mogelijkheden wil benutten om de aids-epidemie te keren. Dat vraagt om een sterke leider als Paus. Een leider die energiek voorop wil gaan in de strijd tegen onrecht en voor vrijheid, vrede en veiligheid. De strijd tegen de aids-epidemie behoort daar volgens ons een belangrijk onderdeel van te zijn. Wij hopen dat u zich daarvoor in wilt zetten tijdens het conclaaf.

Met vriendelijke groet,

Femke Halsema