Ruim duizend havenarbeiders - uit met name België, Spanje en Frankrijk - blokkeerden maandag 10 maart de ingang van het Europees Parlement in Straatsburg. Dit uit protest tegen liberalisering van Europese havenwetgeving. GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman begrijpt de bezwaren van de havenwerkers en sprak met een aantal demonstranten.

uitslag stemming"De angst van havenwerkers dat hun banen en arbeidsvoorwaarden door de liberaliserings voorstellen van de Europese Commissie onder druk komen te staan, is absoluut gegrond", aldus Bouwman na afloop van de demonstratie. "GroenLinks pleit dan ook voor minimumwaarborgen voor werknemersrechten en veiligheid in de Europese havenwetgeving." Bouwman is voorzitter van de commissie Werkgelegenheid en Sociale Zaken.

Zelfafhandeling
Het protest van de havenwerkers richt zich vooral tegen de ‘zelfafhandeling’. Reders zouden het laden en lossen van schepen voortaan door eigen personeel mogen laten uitvoeren, bijvoorbeeld door het scheepspersoneel. Die werken vaak onder slechtere arbeidsvoorwaarden dan de havenwerkers, waardoor er sprake is van valse concurrentie en de havenarbeiders hun baan dreigen te verliezen.

Uitslag stemming
De acties van de havenwerkers zijn niet voor niets geweest, zo bleek tijdens de stemming dinsdag 11 maart. Het Europees Parlement zwakte het voorstel op drie punten af. Ten eerste is 'zelfafhandeling' beperkt tot op het schip. Het werk op de wal blijft exclusief in handen van de havenwerkers. Ten tweede moeten alle bedrijven die in de havens actief zijn vergunningen hebben. Tenslotte vallen de loodsdiensten buiten het voorstel. Bouwman vindt het een stap in de goede richting, maar is nog steeds uitermate ontevreden met de richtlijn. "De SP en PvdA steunde ons verwerpingvoorstel, maar kreeg geen meerderheid. Het CDA en de VVD en hun fracties, maar ook een groot deel van de socialistische fractie, blijft de richtlijn helaas steunen."

Bij de onderhandelingen met de Raad van Ministers moet blijken of de boodschap van de havenwerkers ook bij de Europese transportministers is doorgedrongen. Naar verwachting komt de uitslag van die onderhandelingen voor de zomer in het Europees Parlement terug. Het EP heeft dan nog de gelegenheid om zich met een eenvoudig ja of nee over de richtlijn uit te spreken.