Terwijl de mussen van het dak vallen en het Nationaal Fonds Ouderenzorg spotjes uitzendt hoe om te gaan met de hitte, heeft de meerderheid van de commissie VWS besloten geen spoeddebat over de klantenstops in de thuiszorg toe te staan. VVD en CDA houden moedwillig een debat tegen terwijl er genoeg signalen zijn dat er nu schrijnende gevallen ontstaan.

Ouderen die niet uit het ziekenhuis of verzorgingshuis naar huis mogen omdat er geen thuiszorg is. Vakantiekrachten die niet vervangen worden, omdat het te duur wordt. GroenLinks vindt dit onverteerbaar. Niet alleen is het een democratische traditie om als meerdere partijen - GL, SP en PvdA - een debat willen dit niet tegen te houden. Maar ook laten de coalitiepartijen mensen, die de dupe worden van de tekorten en klantenstops, volledig in de steek. Zij scharen zich achter staatssecretaris Ross, die tot nu toe alleen kan melden dat ze zich verbaast, ook niet weet waar de problemen vandaan komen en 1 september beslist hoe ze de problemen op gaat lossen. Dit schiet niet op.

Voor GroenLinks is het onbegrijpelijk dat de Kamer geen spoeddebat wil om opheldering te krijgen over het stuivertjewisselen tussen staatssecretaris, instellingen en zorgkantoren over het AWBZ-budget. Maar vooral is het onverteerbaar dat mensen die recht hebben op thuiszorg te horen krijgen een ingesprektoon van zowel het ministerie als de Kamer te horen krijgen. Met dank aan CDA en VVD.

Voor GroenLinks geen reden om achterover te leunen. Wij zullen schriftelijke vragen stellen aan de staatssecretaris en snel antwoord eisen, zodat de druk op de ketel blijft. De staatssecretaris blijft verantwoordelijk, ook als zij wellicht wel achteroverleunt in een strandstoel.

Naima Azough