Als er jaarlijks meer dan 50.000 vliegbewegingen op een vliegveld zijn, is de overheid verplicht een ‘geluidsbelastingkaart’ en actieplan te maken. Hoewel de luchthavens Rotterdam, Groningen en Maastricht daar overheen gaan, is de Nederlandse overheid niet van plan die herrie in kaart te brengen. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo wil opheldering.

Uit cijfers van de het Centraal Bureau voor de Statistieken blijkt dat de vliegvelden Rotterdam met 92.874, Groningen met 61.324 en Maastricht met 58.534 vliegbewegingen (in 2001) verplicht zijn tot een geluidsbelastingkaart en bijbehorend actieplan, zoals is afgesproken in de Europese ‘omgevingslawaai-wet’. Vliegveld Lelystad - met 47.135 vliegbewegingen in 2001 - komt er dichtbij en is er wellicht het afgelopen jaar ook overheen gegaan.

De Roo: “De geluidsoverlast van vliegvelden is enorm, maatregelen daartegen zijn dus verre van overbodige luxe. Nu we die maatregelen genomen hebben, is het natuurlijk wel zaak dat alle partijen zich daar ook aan houden.” Uit correspondentie tussen de Nederlandse regering en de Tweede Kamer blijkt dat Nederland van plan is uitsluitend voor Schiphol een geluidsbelastingkaart op te stellen. De Roo vraagt de Europese Commissie om met een definitieve lijst te komen van luchthavens met meer dan 50.000 vliegbewegingen en wat zij gaat doen als Nederland zich niet aan de spelregels houdt.

Schriftelijke parlementaire vraag van Alexander de Roo (GroenLinks)
(4 februari 2004)
Betreft: Implementatie Richtlijn Omgevingslawaai in Nederland

Op basis van de Richtlijn Omgevingslawaai (2002/49/EG) is elke lidstaat verplicht geluidsbelastingkaarten op te stellen voor alle belangrijke luchthavens waar méér dan 50.000 vliegbewegingen per jaar plaats vinden.
Uit correspondentie tussen de Nederlandse regering en de Tweede Kamer blijkt dat Nederland van plan is uitsluitend voor Luchthaven Schiphol een geluidsbelastingkaart met corresponderend actieplan op te stellen.
De gegevens met betrekking tot vliegbewegingen (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2001) vertonen een ander beeld. Rotterdam (92.874), Groningen (61.324) en Maastricht (58.534) overschrijden de limiet, terwijl Lelystad met 47.135 vliegbewegingen de kritische grens bijna bereikt heeft.

Kan de Europese Commissie een definitieve lijst publiceren met alle Nederlandse luchthavens die méér dan 50.000 vliegbewegingen verwerken?

Wat is de Europese Commissie van plan indien Nederland in gebreke blijft?