De gevolgen van klimaatverandering zijn al op veel plaatsen in de wereld zichtbaar en zullen ernstiger worden als de aarde verder opwarmt. Deze conclusies van eerder VN-klimaatonderzoek zijn correct, zo blijkt uit de vandaag gepresenteerde beoordeling van het Planbureau voor de Leefomgeving. Tijd om de discussie af te sluiten en de klimaatverandering nu echt aan te pakken, vindt GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren.

Als we niets doen, zullen de gevolgen voor mens en milieu erg groot zijn. Dat is vandaag opnieuw bevestigd. Gelukkig hoeft het zover niet te komen. We kunnen extreme klimaatverandering voorkomen, maar dan moeten we wel nu aan de slag.

Goed voor klimaat en economie

GroenLinks wil snel investeren in energiebesparing en duurzame energie. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de economie. Onderzoeken, zoals het rapport van de econoom Stern, hebben laten zien dat niets doen meer kost dan overschakelen naar een groene economie. Van Tongeren:

Werk maken van een groene economie zou in Nederland veel werkgelegenheid opleveren. In de bouw bijvoorbeeld door serieus aan de slag te gaan met woningisolatie. Innovatie en onderzoek op onze technische universiteiten levert extra bedrijvigheid op en onze offshore bedrijven kunnen wereldwijd windparken op zee aanleggen.

Geen ruimte meer voor twijfel, wel slordigheden aanpakken

Eind 2009 onstond commotie over fouten en vermeende fouten in de VN-klimaatrapporten. De Tweede Kamer heeft aan het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gevraagd om opheldering (het PBL is het nationale instituut voor strategische beleidsanalyses op het gebied van milieu, natuur en ruimte). GroenLinks steunde dat verzoek. Van Tongeren:

Rond de Klimaattop in Kopenhagen grepen ontkenners van klimaatverandering een aantal slordige fouten aan om verwarring te zaaien over de conclusies van het VN-klimaatpanel. De suggestie van klimaatsceptici dat de conclusies van het klimaatpanel niet zouden deugen is nu van tafel, hopelijk definitief. In de afgelopen decennia was het steeds zo dat wanneer gesproken werd over serieuze klimaatmaatregelen, de discussie weer oplaaide over de vraag of klimaatverandering wel daadwerkelijk door de mens veroorzaakt wordt. Het is nu tijd om het probleem aan te pakken in plaats van onze tijd nog langer te verdoen met discussies over schandalen en complotten die er niet zijn.

Het PBL doet in haar rapport een aantal aanbevelingen om de werkwijze van het IPCC te verbeteren. Zo moet het klimaatpanel transparanter worden en moeten de conclusies beter onderbouwd worden.

Die aanbevelingen steun ik van harte. Natuurlijk moeten fouten in de klimaatrapporten zoveel mogelijk voorkomen worden. Dat is essentieel voor de geloofwaardigheid van de klimaatwetenschap.

Onderzoek PBL ook zelf geborgd

Een onafhankelijke commissie onder leiding van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft toezicht gehouden op het onderzoek van het PBL. Het PBL heeft gedurende een maand een meldpunt op internet opengesteld om alle experts in Nederland de gelegenheid te geven om aan het onderzoek bij te dragen.