GroenLinks is uitermate bezorgd over het feit dat de krimp dit eerste kwartaal het naoorlogse record van 4,5% BBP heeft bereikt. Deze historische krimp is maar liefst een half keer zo groot als de meeste economen voor dit kwartaal hadden voorspeld. Ook de grote versnelling in de krimp 2,8% bovenop de krimp uit het vierde kwartaal van vorig jaar is ongekend en onrustbarend.

Deze harde cijfers duiden er op dat de Nederlandse economie veel grotere klappen krijgt dan waarop het crisisplan van het kabinet berekend is. Daarom moet dit kabinet dat veel te veel voor zich uitschuift onmiddellijk in actie komen door te pleiten voor een gezamenlijke aanpak in Europees verband en extra maatregelen in Nederland.

Wie wil voorkomen dat de economie in vrije val geraakt moet nu kiezen voor een verdubbeling van het steunpakket. Ons alternatief, de eerder gepubliceerde GreenDeal 2.0, bevat ten opzichte van het kabinet een verdubbeling van zowel de investeringen voor de korte termijn als de houdbaarheidsmaatregelen voor de langere termijn. Het Kabinet kan er direct mee aan de slag. Dat is bittere noodzaak, want de economie schreeuwt om een krachtige GreenDeal 2.0.

In de komende Kamerdebatten over de Verantwoording 2008 en de Voorjaarsnota 2009 zullen wij het kabinet hiertoe uitdagen.

Jolande Sap
Femke Halsema