In Nederland zijn 170 voedselbanken. Die geven elke week aan zo’n 88.000 mensen voedsel, waaronder 33.000 kinderen. Door de Coronacrisis komt deze voedselvoorziening voor de armste groep Nederlanders in gevaar.

Veel van de 12.000 vrijwilligers zijn gepensioneerd en vallen in de risicogroep. Zij moeten daardoor thuisblijven. Daarnaast komt er vanuit de supermarkten en distributiecentra ook veel minder aanvoer van voedsel. De voedselbank dreigt te moeten stoppen met hun activiteiten. GroenLinks roept samen met de Christenunie het kabinet op om in gesprek te gaan met de voedselbank en financiële belemmeringen weg te nemen. Het voorstel werd aangenomen in de Tweede Kamer.

Ook andere oplossingen zijn bespreekbaar: het inzetten van jongeren als vrijwilliger en horeca overschotten naar de voedselbank brengen. GroenLinks roept het kabinet op om ook creatieve oplossingen in te zetten.

Vorig jaar riep GroenLinks het kabinet ook al op om bij te dragen aan de voedselbanken. Zij gaven aan structureel meer geld nodig te hebben voor bijvoorbeeld koelkasten en auto’s.