Vandaag stelde het Europees Parlement minimumvoorschriften vast voor het informeren en raadplegen van werknemers bij bedrijven met meer dan vijftig werknemers. "Deze Europese wet versterkt de rol van de werknemers in grote ondernemingen: een nieuw stukje poldermodel in Europa", aldus GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman.

In december 2001 kwamen delegaties van het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Europese Raad tot een compromis. Vandaag keurde het Europees Parlement dit compromis formeel goed. Bouwman, sinds januari voorzitter van de commissie sociale zaken en werkgelegenheid van het Parlement, noemt het resultaat "een winstpunt voor Europees sociaal beleid".

Informatie en consultatie (raadpleging) van de werknemers is verplicht indien er ingrijpende veranderingen voor de arbeidsorganisatie op stapel staan, die bijvoorbeeld effect hebben op de werkgelegenheid van het bedrijf. Ook is een bedrijf met meer dan vijftig werknemers krachtens de nieuwe maatregel verplicht informatie te geven over de economische situatie van de onderneming.

Lidstaten die de Europese richtlijn vertraagd of in het geheel niet omzetten in nationale wetgeving kunnen op sancties rekenen. Bouwman: "Die sancties blijken een noodzakelijk drukmiddel. In Nederland bestaat al een goede praktijk van medezeggenschap, in andere lidstaten, bijvoorbeeld in Groot-Brittannië is de Europese maatregel hard nodig omdat nationale regelgeving nog te kort schiet."