De politiek moet, volgens Jesse Klaver, ‘de belofte van Nederland herstellen.’ De belofte van bestaanszekerheid voor iedereen die hard werkt en zijn best doet. En de belofte dat Nederland een gidsland is in de wereld als het gaat om klimaatverandering tegengaan.

Klaver: “Mensen in ons land moeten erop kunnen vertrouwen dat als je je best doet, dat je een bestaan kunt opbouwen. Dat je weet dat je kinderen het beter krijgen. Dat je genoeg geld hebt om te wonen, de kachel aan te zetten, je rekeningen te betalen. Dat vertrouwen staat onder druk, omdat al jarenlang de belangen van het grootkapitaal voorop staan.”

Premier Rutte gaf afgelopen vrijdag aan dat het kabinet in gesprek wil met oppositiepartijen over de voorjaarsnota en de begroting. Het kabinet moet een oplossing vinden voor een gat van miljarden euro’s, door de torenhoge inflatie, de oorlog in Oekraïne en de naweeën van de coronacrisis. En daarbovenop een belastingteruggave aan grote vermogens, door een uitspraak van de Hoge Raad.

Klaver wil dat in de gesprekken over de voorjaarsnota gezocht wordt naar echte oplossingen voor de grote maatschappelijke problemen van dit moment: de wooncrisis, klimaatcrisis en enorme ongelijkheid. Dat wordt volgens hem niet enkel opgelost met budgettaire verschuivingen en een uitruil van belangen. Maar door een gezamenlijk doel te formuleren voor systeemverandering. “We moeten werken vanuit een visie op ons land, een visie die iedereen vooruit brengt.”

Daarom wil Klaver dat in de voorjaarsnota duidelijk wordt hoe het kabinet toewerkt naar een eerlijk belastingstelsel, waarin de lasten eerlijk worden verdeeld over inkomensgroepen en waar toeslagen overbodig zijn. Dat vraagt om een grote belastinghervorming.“

We zijn altijd een ondernemend land geweest, een gidsland. Dat zijn we kwijt geraakt. We kunnen dat weer zijn. Als we de vergroening van Nederland eindelijk echt serieus nemen. En niet blijven vasthouden aan hoe we voorheen geld verdienden. Dat zijn we verplicht aan de nieuwe generatie, maar het is ook in het belang van onze economie”, aldus Klaver.