Verkeersdeelnemers bij wie drugssporen in het bloed worden gevonden, zijn binnenkort strafbaar. Deze wet is echter niet effectief in het voorkomen van verkeersongevallen.

Senator Tineke Strik verklaart:

"Jaarlijks vallen naar schatting van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, de SWOV, zo'n 80 verkeersdoden (hoofdzakelijk eenzijdige verkeersongevallen) door drugsgebruik. Iedere verkeersdode en -gewonde is er één teveel en hoog tijd dus voor effectieve, preventieve maatregelen. Dit voorstel is volgens GroenLinks echter niet effectief. De indicatoren voor het gebruik van softdrugs blijven nog weken testbaar in het lichaam. De tests maken geen onderscheid tussen actueel en historisch drugsgebruik. Iemand kan dus wekenlang positief op druggebruik getest worden zonder dat zijn of haar rijvaardigheid op dat moment werkelijk in het geding is. Het criminaliseert ten onrechte heel veel recreatieve gebruikers die hun verantwoordelijkheid nemen en achter het stuur wegblijven. Dat kan GroenLinks niet steunen."

Desondanks is de wet aangenomen op 30 september 2014.