GroenLinks-fractievoorzitter Jolande Sap was vrijdag op campagnetournee in Limburg. Tijdens haar bezoek aan Venlo bracht ze een bezoek aan haar oude middelbare school waarin ze in debat ging met leerlingen over actuele onderwerpen als milieu en het onderwijs.

Ook maakte ze een stadswandeling door Venlo. Met lokale ondernemers ging Sap in gesprek over hun werk en hoe zij aankijken tegen het huidige cultuurbeleid in Limburg. Ook bracht ze een bezoek aan Maastricht. In Roermond ging ze zaterdagochtend brunchen met duurzame ondernemers.

De oude school waar Sap ooit les volgde, het Marianum College, is inmiddels opgegaan in het Valuascollege. Net als het Thomascollege, waar Wilders op zat. Op uitnodiging van haar vroegere klasgenoot Hans Oostdam, die nu campusdirecteur van het Valuascollege is, bezocht Sap zodoende indirect haar oude school. Stadsgenoot Geert Wilders is ze overigens in haar schooltijd nooit tegengekomen. „Venlo is meer dan de stad van Geert Wilders. Venlo is geen stad van mopperkonten”, zei Sap vrijdag. „Ik wil graag het boegbeeld zijn van Venlo, een bruisende ambitieuze stad”.

Na een door leerlingen bereide lunch ging Sap in debat met de leerlingen van de Valuas-debatclub. Een debat over actuele thema's waarbij de scholieren de GroenLinks- fractievoorzitter en elkaar het vuur aan de schenen legden. Het debat werd afgewisseld door prachtige muziek. In antwoord op vragen van scholieren vertelde Jolande dat ze nog vaak naar Venlo komt, waar haar moeder woont, en waar ze jaarlijks carnaval viert. „Ik dénk zelfs nog in het Venloos”.

Aan het eind van de middag sprak Jolande Sap in de gloednieuwe wijk Q4 met culturele ondernemers over hun werkzaamheden en het plaatselijke cultuurbeleid. Daarna volgde een stadswandeling langs diverse toonaangevende beelden in de binnenstad van Venlo. Vergezeld door GroenLinks lijsttrekker Eerste Kamer Tof Thissen en kandidaat voor Provinciale Staten Carla Brugman, werden deze beeldhouwwerken aangekleed met warme sjaals, want GroenLinks laat cultuur niet in de kou staan.