Het Europees Parlement debateerde op 6 juli over de absurde toestanden rond de transfers van voetballers.

Joost Lagendijk vindt de handhaving van het huidige systeem geen oplossing. Er moet een oplossing gevonden worden die clubs compenseert voor de opleidingskosten van jong talent.

De volledige tekst van Lagendijks bijdrage in het debat:

Lagendijk (Verts/ALE). - Voorzitter, mevrouw de commissaris, een einde maken aan de situatie dat spelers worden beschouwd als koopwaar, die worden aangekocht door clubs omdat zij goed kunnen voetballen en vooral omdat zij voor veel meer geld kunnen worden doorverkocht aan weer een nieuwe club, dat is de reden waarom de Commissie is gekomen met haar voorstel en wat mij betreft krijgt zij alle steun daarvoor.

Natuurlijk levert dat problemen op, op korte termijn zeker, voor de kleinere clubs in kleinere voetballanden zoals Nederland.

Maar het handhaven van het huidige systeem is daarvoor geen oplossing. Een meer structurele oplossing zou zijn als de mediamiljoenen veel beter verdeeld zouden worden. Ik hoop dan ook van harte dat de grote clubs beseffen dat er voor hen uiteindelijk ook geen toekomst is als de kleine clubs verdwijnen.

Wat betreft het transfersysteem het volgende. Ik steun het voorstel van de Commissie, maar ik hoop van harte dat zij in die voorstellen ruimte wil maken voor een vergoeding voor opleidingskosten zoals bijvoorbeeld voorgesteld op dit moment door de FIFA, de wereldvoetbalbond, en FIFPRO, de organisatie van spelers, voor spelers tussen de 18 en 24 jaar. Ik hoop van harte dat de UEFA, de Europese voetbalbond, zich bij dat verzoek aansluit en zich niet op blijft werpen als de laatste verdediger van een systeem dat tot zulke absurde uitwassen geleid heeft.