Joost Lagendijk neemt van 31 mei tot en met 2 juni deel aan de ad-hoc delegatiereis van het Europees Parlement naar Kosovo. De delegatie zal een bezoek brengen aan Skopje, Blace en Pristina.

Onderdeel van het bezoek is onder meer een bezoek aan een energiecentrale, de Obilic mijn en verschillende projecten voor de wederopbouw van huizen. Het Europees Agentschap voor de wederopbouw van Kosovo zal een presentatie verzorgen over hun werk in Kosovo. Daarnaast zijn ontmoetingen gepland met vertegenwoordigers van de UNMIK (United Nations Mission in Kosovo), de Europese Commissie, en een aantal NGO's die in Kosovo aan het werk zijn, alsmede een ontmoeting met de overgangsregering van Kosovo.

De delegatie, samengesteld uit leden van de Commissies Buitenlands Zaken, Begrotingen en Begrotingscontrole zal een onderzoek instellen naar de besteding van de Europese hulpgelden.

In zijn rapport over het Stabiliteitspact voor de Balkan vroeg Lagendijk al extra aandacht voor de controle op een efficiënte besteding van hulpgelden. Ook de Europese Commissaris Patten en de Hoge Vertegenwoordiger Solana spraken hierover in hun rapport over de organisatie van de hulpverlening behartenswaardige woorden.

Joost Lagendijk: "In Bosnië is destijds veel fout gegaan, dat moet nu vermeden worden. De bevindingen van de delegatie zullen zwaar meewegen in de discussie en besluitvorming over de hulpgelden voor de komende jaren en de consequenties voor de financiële perspectieven, dwz de begroting van de Europese Unie in de komende jaren."