In deze kabinetsperiode komt slechts 200 miljoen euro extra beschikbaar voor het spoor. Dit is slechts een druppel op de gloeiende plaat van capaciteitsproblemen op het spoor. Voor de grote langere termijn investeringen heeft het kabinet geen geld vrijgemaakt. Hier worden slechts vrijblijvende vervolgstudies aangekondigd. De NS laat zich door broodheer Eurlings met een kluitje in het riet sturen. Minister Eurlings constateert dat ook voor het regionaal OV er veel meer geld nodig is, nu er grote groeikansen zijn. Maar ook hier houd het kabinet de hand op de knip.

De reiziger wordt de dupe. De capaciteit van het spoor zal de groeiende reizigersstroom niet aan kunnen. Uit het Actieplan Spoor blijkt dat er tot 2011 in ieder geval geen extra treindiensten bij kunnen komen. Steeds meer mensen zullen vaker in de trein moeten staan en met vertragingen of treinuitval te maken krijgen.

Het autoverkeer is al vastgelopen. De CO2-uitstoot door het wegverkeer neemt nog steeds toe. Het openbaar vervoer kan deze problemen oplossen. Dat vergt een ambitieus investeringsprogramma, waar vandaag mee moet worden begonnen. Het kabinet laat het hier afweten. Minister Eurlings spreekt van een ‘metroachtig systeem’ maar krijgt van het kabinet geen geld om dit waar te maken. Hij ging vrijdag het kabinetsberaad in met een eis van 4,5 miljard extra maar kreeg slechts geld voor twee wissels. GroenLinks wil geen vlotte woorden maar concrete daden. Daar ontbreekt het aan.

De NS pleitte kort na de zomer voor een investeringspakket van ruim 8 miljard voor het spoor. PvdA-woordvoerder Samsom ondersteunde deze eis. In het vandaag gepresenteerde plan komt er geen extra geld op tafel. GroenLinks zal bij de begrotingsbehandeling pleiten voor een investeringsprogramma van 8 miljard en hoopt daarbij op steun van in ieder geval ChristenUnie en PvdA.

Wijnand Duyvendak