Ada Gerkens (SP) en Wijnand Duyvendak (GroenLinks) willen dat de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat een forse prijsstijing van treinkaartjes voorkomt. De NS dreigt met een prijsstijging oplopend tot 25% als het bedrijf een hogere infraheffing aan het Rijk moet betalen.

1. Wat is uw mening over de uitspraak van de president-directeur van de NS dat de treinkaartjes met 25 procent verhoogd moeten worden als de NS 200 miljoen euro extra voor beheer en onderhoud van het spoor moeten betalen? (1)

2. Vindt u het terecht en gewenst dat de NS de stijging van de infraheffing doorberekend aan haar klanten? Ziet u mogelijkheden om de treinreizigers deze extra kosten te besparen? Kunt u uw antwoord toelichten?

3. Is de staatssecretaris van plan om op termijn alle variabele kosten door te berekenen in de infraheffing ook als dit een enorme stijging van de tarieven met zich mee zal brengen? Zo ja, wat voor effect verwacht u hiervan op de reizigersaantallen en op de congestie op de wegen? Zo nee, hoe hoog zal in de toekomst (na 2007) de infraheffing voor de spoormaatschappijen ongeveer gaan bedragen?

4. Hoe beoordeelt u de argumentatie van de president – directeur dat er tot 2002 al 2,4 miljard nodig is voor het wegwerken van de achterstanden in de infrastructuur?

5. Indien de NS niet in staat is om de infraheffing op een andere wijze te betalen, dan middels verhoging van de prijs van de treinkaartjes, bent u dan voornemens de infraheffing te heroverwegen?

(1) ANP, 13 november 2003.