Volgens GroenLinks en PvdA hebben steeds meer mensen moeite om rond te komen en de huur te betalen, terwijl de rijkste 1% het vermogen steeds sneller ziet groeien en daar nauwelijks belasting over moeten betalen.

Beide partijen willen substantiële aanpassingen in het kabinetsbeleid. Zo willen de partijen een hoger minimumloon, uitkeringen en AOW om de gestegen prijzen te compenseren. Verder willen ze maatregelen om huren weer betaalbaar te maken, een eerlijkere verdeling van welvaart met maatregelen om vermogensongelijkheid te verkleinen. En meer energiebesparing en duurzame energie om de rekening voor Nederlanders te verlagen, de Klimaatdoelen van Parijs echt te halen en sneller onafhankelijk te worden van Rusland.

GroenLinks en PvdA zullen hun positie niet alleen in het gesprek met Rutte en Kaag meegeven, maar willen dat dit debat ook publiekelijk in de openheid in de plenaire zaal van de Tweede Kamer gevoerd wordt. Dat is de plek waar de Tweede Kamer opdrachten meegeeft aan de regering. Vandaag vragen zij daarom een debat hierover aan. “Zonder stevige linkse en groene agenda moet de coalitie niet naar ons kijken voor steun”, aldus de partijen.