GroenLinks wil naar aanleiding van het gisteren uitgekomen VN-rapport over de Gaza-oorlog, dat het kabinet eindelijk de oorlogsmisdaden van het Israëlisch leger veroordeelt. Kamerlid Mariko Peters: “Het kabinet heeft vanaf het begin de oorlogsmisdaden van de Palestijnen eenzijdig veroordeeld en de ogen gesloten voor het disproportionele geweld van Israel. Het is nu hoog tijd om ook deze waarheid onder ogen te zien, de oorlogsmisdaden van Israel te veroordelen en Israel hierop aan te spreken”.

GroenLinks wil dat de regering de VN-aanbevelingen krachtig ondersteunt. Vervolging van de verantwoordelijke partijen voor deze misdaden mag niet uitblijven. Peters: “Als het de regering menens is met haar ambities voor mensenrechten en vrede in het Midden-Oosten moet zij als een leeuw opkomen voor waarheid en gerechtigheid voor deze gruwelijke misdaden”.

Het kabinet heeft het oorlogs- en bezettingsgeweld van Israel nooit willen bekritiseren en legde daarmee eerder al conclusies en rapporten van organisaties als Human Rights Watch en Amnesty International naast zich neer. Dat kan zij volgens Peters niet doen met een rapport van het mensenrechtenorgaan van de VN, dat spreekt van oorlogsmisdaden aan beide zijden. Meer concreet gaat het om een reeks van schendingen, grotendeels door Israel, van oorlogsrecht, internationaal humanitair recht en in enkele gevallen zelfs misdaden tegen de menselijkheid.

Richard Goldstone, leider van het VN-onderzoek, is van smetteloze reputatie en heeft in het VN-rapport alle gepleegde misdaden veroordeeld. Zijn advies aan de VN Veiligheidsraad is om Israel en de Palestijnen zes maanden de tijd te geven om onderzoek in te stellen naar de gepleegde misdaden en hierover te rapporteren bij de VN Veiligheidsraad. Als dit niet wordt gedaan of niet juist is uitgevoerd, dan moet het rapport doorverwezen worden naar het Internationaal Strafhof.