Extra druk op de zorg vermijden

Ziekenhuizen en huisartsenposten zijn overbelast door corona en alle extra druk moet nu vermeden worden. Jesse Klaver en Esther Ouwehand zeiden hier eerder het volgende over:

Jesse Klaver (GroenLinks): ‘We moeten slachtoffers altijd voorkomen, maar door corona kunnen we het ons simpelweg niet veroorloven om de hulpdiensten op te zadelen met honderden vuurwerkslachtoffers.’

Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren): ‘Het huidige verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen is echt niet genoeg. We weten dat de zorg met een extra piek te maken gaat krijgen als we siervuurwerk niet verbieden. Leg dat maar eens uit aan het overbelaste zorgpersoneel en aan al die mensen die door de afschaling op wachtlijsten terecht zijn gekomen.’

Veel steun voor het voorstel

Politiebond ACP en Nationaal Vuurwerkmanifest staan achter het voorstel voor een tijdelijk verkoopverbod op vuurwerk. Het Vuurwerkmanifest wordt o.a. gesteund door het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap, het Oogziekenhuis Rotterdam, het Oogfonds, het Longfonds, verschillende zorgverzekeraars en Natuurmonumenten.

Ook de beroepsvereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) steunt het plan. De 25 burgemeesters die samen het Veiligheidsberaad vormen steunen de wens van de beroepsvereniging van Spoedeisende Hulp Artsen en politiebond ACP.

Hoe het vuurwerkverbod er precies uit komt te zien wordt vrijdag bekendgemaakt, melden bronnen rond het kabinet.

Jesse Klaver in gesprek

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.