Het belang van drinkwater verliest het in kabinetsplannen van economisch gewin door fossiele energiewinning. Dat blijkt uit de concept-milieu-effectenrapportage (MER) van het kabinet, waar de visie voor de ondergrond in wordt uitgewerkt. In deze MER staan vier scenario’s, die geen duidelijke prioriteit geven aan water, maar allemaal wel ruimte voor schaliegaswinning open laten.

"Onverstandig," vindt Liesbeth van Tongeren. “De Nederlandse behoefte aan drink- en grondwater moet op 1, 2 en 3 staan. Zonder goed schoon water kun je geen dag leven. Wij niet, maar onze achterkleinkinderen ook niet." Het beschermen van water is van enorm belang voor de drinkwatervoorziening en voor de landbouw.

Schaliegaswinning gebruikt erg veel water, geeft risico's op lekken en dus verontreiniging. En de vele miljarden kuub giftig afvalwater moeten weer gereinigd of opgeslagen worden. Aanstaande woensdag debatteert de Tweede Kamer op initiatief van GroenLinks over mijnbouw. Hier zal Van Tongeren minister Kamp oproepen waterbescherming veel beter vast te leggen in wet- en regelgeving.

Van Tongeren: “Minister Kamp vergeet dat we olie en gas niet kunnen drinken. Zelfs als hij niet uit zijn schaliegasdroom wakker wil worden, moet hij toch waterbescherming bovenaan zijn prioriteitenlijstje zetten.”

Waterbedrijven trokken al eerder aan de bel bij de regering over de schadelijke gevolgen van schaliegaswinning op het grondwater. Ook wetenschappers maken zich zorgen. Meer dan 300 gemeenten en 10 provincies gaven aan 'schaliegasvrij' te willen zijn, meestal middels een motie op initiatief van GroenLinks.

Ernstige gevolgen van vervuiling voor de waterwinning zijn bijvoorbeeld zichtbaar in Overijssel, waar waterwinning uit het Twentekanaal gestaakt moest worden na forse verontreiniging. Daar wordt nu noodgedwongen water geïmporteerd uit Duitsland.