Opnieuw laat minister Netelenbos de auto vóór het openbaar vervoer gaan. Het besluit om het spoor tussen Utrecht en Arnhem niet te verdubbelen is kortzichtig. Het heeft niet alleen negatieve gevolgen voor een snelle treinverbinding met Keulen en Frankfurt maar ook voor de aanleg van Randstadpoor bij Utrecht en light rail bij Arnhem.

Op dit moment is de capaciteit op het baanvak Utrecht - Arnhem al onvoldoende, vertragingen en stremmingen vinden wekelijks plaats. Benuttingsmaatregelen vergroten weliswaar de capaciteit enigszins, maar alleen substantiële spoorverdubbeling kan de betrouwbaarheid van de treindienst garanderen bij verdere groei van het spoorvervoer.

Om de overlast en de milieugevolgen van het vliegverkeer terug te dringen is jaren geleden al besloten in de PKB schiphol om de HSL Oost aan te leggen. Net nu in heel Europa hard gewerkt wordt aan dit alternatief voor de korte vluchten komt het Kabinet met dit besluit.

Des te wranger is het dat het kabinet gelijktijdig wél besluit tot verbreding van de A12 tussen Bunnik en Driebergen. De provincie Utrecht heeft deze week verder een voorstel bij het rijk neergelegd om de A12 tussen Utrecht en Arnhem volledig te verdubbelen.

De minister negeert met deze besluiten de wens van de meerderheid van de Kamer. Eind vorig jaar heeft de kamer uitgesproken een spoorverbinding met Duitsland te willen met HSL-kwaliteit (200 km per uur). GroenLinks roept de regeringspartijen in de Kamer op om vast te houden aan dit standpunt en te zorgen dat er een substantiële verbetering komt van de spoorinfrastructuur tussen Utrecht en Arnhem waarmee het treinverkeer (regionaal, nationaal een internationaal) een rol van betekenis kan spelen als alternatief voor auto en vliegtuig. Natuurlijk kunnen en moeten maatregelen die de benuttingsmogelijkheden van het bestaande spoor verbeteren hierbij een belangrijke rol spelen, maar substantiële spoorverdubbeling is noodzakelijk, niet alleen om voldoende capaciteit te garanderen, maar vooral ook om betrouwbaarheid van de treindienst te kunnen garanderen, ook bij forse groei van het treinverkeer.

GroenLinks wil nog voor de zomer een debat met de minister over dit besluit. Voorkomen moet worden dat de minister - zoals aangekondigd - de procedure voor de spoorverdubbeling stopzet en alle voorbereidingen maandenlang stil komen te liggen als de Kamer pas na de zomer hierover debatteert.

Hugo van der Steenhoven