Medicinale wiet moeten patiënten thuis kunnen gaan kweken. Dat wil de Tweede Kamer, die net voor een amendement van Liesbeth van Tongeren stemde.

Van Tongeren: “Mensen met Parkinson, extreme slaapstoornissen of die bijvoorbeeld een chemokuur volgen moeten wiet kunnen gebruiken om hun klachten te verlichten. Het aanbod via de apotheek is beperkt. Daarom is het mooi nieuws dat een Kamermeerderheid het met GroenLinks eens is dat deze mensen, onder strikte voorwaarden, wiet zelf mogen kweken. Zo geven we mensen rust en zekerheid, en dringen we de criminaliteit in de wietteelt terug.”

Het amendement is een aanpassing van de wet van D66-Kamerlid Vera Bergkamp, die de wietteelt onder strikte voorwaarden reguleert. Met deze wet wordt de volksgezondheid bevordert en de criminaliteit rond het kweken en aanleveren van cannabis aan coffeeshops teruggedrongen.

Er werd ook een motie van Van Tongeren aangenomen die regelt dat op evenementen en festivals drugs getest kunnen worden. Nu moet dat altijd nog vooraf zelf worden gedaan.