Corrie Hermann heeft de Kamercommissie voor VWS voorgesteld om een oriënterend onderzoek te doen naar de situatie bij de Inspectie Gezondheidszorg. De Inspectie is verwikkeld in een aantal opeenvolgende reorgansiaties, die tot een weinig overzichtelijke situatie hebben geleid.

De berichten over de Inspectie zijn alarmerend. De informatie die de minister verstrekt en in de berichten in o.a. NRC Handelsblad afgelopen week en andere media is tegenstrijdig. Afgelopen jaar verscheen reeds een alarmerend rapport van de Rekenkamer. De Rekenkamer was destijds niet overtuigd van het feit dat de door de minister – in antwoord op het rapport - aangekondigde maatregelen afdoende zouden zijn.

Hermann stelt de commissie daarom voor om een oriënterend onderzoek te verrichten. Een extra reden voor de Kamer om dit onderzoek te starten is het feit dat de Inspectie zelfstandig opereert. Het ontbreken van een hierarchisch lijn Minister Inspectie betekent dat de Kamer een speciale verantwoordelijkheid heeft in deze.

Den Haag, 21 februari 2000

Bijlage: brief aan de commissie VWS

-----------------------------------------------------------

Aan de Voorzitter van de vaste Kamercommissie VWS Mw.M.Essers

betreft: voorstel voor onderzoek Inspectie Gezondheidszorg

Den Haag, 21 februari 2000

Gachte voorzitter, Beste Marijke,

Afgelopen week publiceerde o.a. NRC-Handelsblad een aantal artikelen over de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Tevens ontvingen wij terzake een schrijven van de Minister van VWS, dat in de procedurevergadering van 16 februari j.l. besproken werd. De berichten uit de diverse bronnen zijn op zijn zachtst gezegd niet gelijkluidend.

Ruim een jaar geleden presenteerde de fungerend voorzitter van de Algemene Rekenkamer ons een kritische rapport over de IGZ. Zij was niet gerust op de reactie en de plannen van de Minister van VWS, die in de bijlage bij het rapport vermeld staan, en drong er bij ons op aan de zaak nauwlettend te volgen.

Het is ons bekend dat de IGZ vanaf 1995 in een aantal reorganisaties verwikkeld is waardoor het geheel eens te meer onoverzichtelijk is. Ook het plotselinge overlijden van de Hoofdin-specteur Verhoeff droeg hiertoe bij.

De IGZ - officieel het Staatstoezicht op de Volksgezondheid - is geregeld in de Gezondheids-wet hoofdstuk IV (1956, laatste wijziging 1997) en in een aantal artikelen in o.a. de Wet Beroepsuitoefening Inidividuele Gezondheidszorg. Alhoewel het Staatstoezicht onderdeel uitmaakt van het Ministerie van VWS oefent het zijn taken niet namens de Minister maar op eigen titel uit (art.38 Gezondheidswet). Naar mijn mening vloeit uit deze afwezigheid van een hiërarchische lijn binnen het Ministerie een speciale verantwoordelijkheid voor de Kamer voort. De taakuitoefening (onderzoek, toezicht, advisering) strekt er mede toe de Kamer de nodige informatie te geven.

Gezien de onoverzichtelijkheid van de huidige situatie en de tegenstrijdige berichten van de Minister van VWS over dit onderwerp wil ik de commissie voorstellen oriënterend onderzoek te doen naar de stand van zaken bij de IGZ, de mate waarin de eerdere reorganisatieplannen gerealiseerd zijn, de nog uit te voeren acties dan wel problemen die zich daarbij voordoen.

In hoeverre of het opportuun is om de (on)wenselijkheid van de nu aangekondigde reorgani-satie hier ook bij te betrekken kan ik op dit moment niet overzien.

Graag verzoek ik de commissie zich in de procedurevergadering van 23 februari a.s. over dit voorstel te buigen. Wanneer wij er in principe mee instemmen ben ik bereid het verder uit te werken cf. het draaiboek zoals vastgelegd in 25861 nrs.1-3 (pag.123 Reglement van Orde).

met vriendelijke groet

Corrie Hermann