De Kamer en de bevolking lijken jarenlang op het verkeerde been te zijn gezet over Schiphol. Meer vluchten zouden samengaan met meer veiligheid en minder vervuiling. Daar komt niks van terecht. De overheid zou dat al jaren weten. Tijd voor opheldering.

Uit onderzoek van professor Ale zou blijken dat men op het ministerie van VROM al jaren op de hoogte is van de toenemende onveiligheid rondom Schiphol. Deze informatie is door de achtereenvolgende kabinetten nooit aan de Kamer gemeld. De veiligheid zou juist verbeteren, ondanks de groei van de luchtvaart. Naar aanleiding van uitspraken van een RIVM-medewerker en TU Delft professor Ale in de Volkskrant van deze ochtend vraagt GroenLinks om opheldering.

GroenLinks vraagt VROM en VenW alle rapporten over deze kwestie onmiddellijk naar de kamer te sturen. Volgende week wil de fractie een spoeddebat over deze kwestie.

De Kamer heeft bij de behandeling van de Wet Luchtvaart een amendement van PvdA, GroenLinks en het CDA aanvaard om een goed veiligheidsmodel te ontwikkelen, en geen verdere verslechtering van de externe veiligheid (Groepsrisico) ten opzichte van 1990 te tolereren. Staatssecretaris van Geel maakte deze week bekend zich niet aan dit artikel in de wet te gaan houden.

Mocht blijken dat bij de ministeries al jarenlang bekend is dat het verhaal over veiligere vliegtuigen en verkeersleiding in werkelijkheid niet klopt, dan zijn bewoners en Kamer bewust verkeerd ingelicht. Dit is politiek een zeer ernstig feit.

Wijnand Duyvendak