De regering moet actie ondernemen om te voorkomen dat Yemane Gebreab, de tweede man van het regime in Eritrea, een jongerencongres in Nederland toespreekt. Dat wil een Kamermeerderheid, die op initiatief van Bram van Ojik vragen stelt aan minister Koenders van Buitenlandse Zaken. Vanochtend berichtten OneWorld en radioprogramma Argos over het congres, dat komend weekend wordt georganiseerd door de Eritrese jongerenpartij YPFDJ.

Uit de berichtgeving van OneWorld en Argos blijkt dat mensen van Eritrese afkomst onder druk zijn gezet bij te dragen aan dit congres. Ambassadepersoneel zou bij deze mensen langs zijn gegaan voor financiële donaties.

Van Ojik: “Het regime in Eritrea maakt zich schuldig aan ernstige en grootschalige schendingen van de mensenrechten. Ook Eritrese vluchtelingen in Nederland worden onder druk gezet om het regime te steunen. Nu wordt bijvoorbeeld geld geëist voor de organisatie van dit congres. Het optreden van Gebreab in Nederland versterkt de intimidatie vanuit regime nog eens. Daarom zou het kabinet moeten kijken of dit congres wenselijk is. Ook wil ik weten of deze man medeverantwoordelijk is voor de misdaden in Eritrea en hiervoor vervolgd kan worden.”

In Eritrea regeert het regime van president Isaias Afewerki al een paar decennia met harde hand. Volgens NGO’s maar ook volgens een speciale onderzoekscommissie van de Verenigde Naties wordt op grote schaal gemarteld, dwangarbeid opgelegd en worden velen in slechte omstandigheden opgesloten. In de Tweede Kamer is een ruime meerderheid bezorgd over de praktijken van het Eritrese regime.