GroenLinks vindt het goed nieuws dat er een Monitor Brede Welvaart komt. Deze monitor is het resultaat van de commissie Breed welvaartsbegrip, een commissie onder leiding van Rik Grashoff die op initiatief van GroenLinks en D66 onderzoek heeft gedaan naar een breder begrip van welvaart. In de Monitor Brede Welvaart wordt de welvaart  niet alleen als het BBP van ons land gemeten, maar aan de hand van allerlei aspecten van het leven zoals natuur, gezondheid, onderwijskansen en inkomensgelijkheid. Dankzij een motie van GroenLinks blijft deze monitor niet vrijblijvend. De uitkomsten van de monitor zullen jaarlijks besproken worden tijdens het Verantwoordingsdebat. Dankzij de motie zal het kabinet ook aan moeten geven hoe de uitkomsten gebruikt worden in beleid dat daarna gemaakt wordt. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde vandaag in met de motie die GroenLinks hiertoe indiende.

Tweede Kamerlid Linda Voortman: “Welvaart gaat over waarden die niet altijd uit te drukken zijn in geld. Niet alleen de keiharde euro’s tellen, maar alles wat van waarde is. Het gaat er nu om hoe wij deze kennis kunnen benutten voor beleid en politieke keuzes. Ik ben ontzettend blij dat het kabinet de resultaten van de brede welvaartsmonitor in de praktijk moet gaan toepassen.”