Rekensommen van het kabinet over de kinderopvang: het wil maar niet lukken (http://www.fembusiness.nl/web/1021028/artikelSmal/Bos-Foute-ramingen-ki…).

Afgelopen vrijdag heeft het kabinet dan eindelijk besloten hoe er bezuinigd wordt op de kinderopvang. En, zo bezweren alle PvdA-ers (http://www.nrc.nl/binnenland/article1138357.ece/Dijksma_Kinderopvang_we…) in en buiten het kabinet ons in koor, lage en middeninkomens gaan echt niet zoveel meer betalen. De kinderopvang blijft toegankelijk en betaalbaar.

Tja, het is maar wat je betaalbaar noemt.Het kabinet rekent ons voor dat modale inkomens 15 euro per maand extra kwijt zijn. Maar wat het kabinet vergeet te vemelden is dat de prijzen in de kinderopvang dan niet mogen stijgen. De kosten voor ondernemers stijgen naar schatting met 4% en, zoals meestal bij marktpartijen, stijgen de prijzen voor ouders dan ook met 4% . Dit gebeurde ook de afgelopen jaren.

Dan blijkt het een ‘tikkie’ anders te liggen. Rijke gezinnen gaan de helft meer betalen maar gezinnen die een minimuminkomen hebben zijn drie keer zoveel kwijt. Hoezo, ‘we ontzien de lage inkomens’? Relatief gaan zij er veel meer op achteruit dan de hoge inkomens! Wil je precies weten hoe dat kan, klik dan op www.buitenhek.nl voor de berekeningen van een onafhankelijk bureau!

Voor de duidelijkheid: een gezin op het minimum betaalt nu zo’n 440 euro per jaar en zal dan uitkomen op meer dan 1300. Gezinnen met een modaal inkomen gaan meer dan het dubbele betalen, namelijk bijna 1000 euro extra ( in totaal meer dan 1800 euro per jaar).

Een jaar geleden schreeuwde de toenmalige fractievoorzitter van de PvdA, Jacques Tichelaar, moord en brand omdat de middeninkomens er 4 euro per maand op achteruit dreigden te gaan. Dit mocht ‘het cement van de samenleving’ niet worden aangedaan. Met een wisseling van de wacht laat de PvdA er toch niet de rot inkruipen?

Nog meer pech heb je als je gebruik maakt van informele gastouderopvang, zoals bijvoorbeeld ouders doen die nachtdiensten draaien of ergens buiten wonen waar geen creches zijn. Dan ga je per kind 2300 euro per jaar meer betalen. Je zal maar verpleegster zijn en toch al met moeite de eindjes aan elkaar knopen. Er zit bovendien een groot tekort aan personeel in de zorg aan te komen: reden voor de Raad voor de Gezondheidszorg (http://www.rvz.net/cgi-bin/adv.pl?advi_relID=84&chap_relID=4&last=1&stat) om te pleiten voor gratis kinderopvang in de zorg. Het kabinet doet nu het tegenovergestelde. Niet alleen wordt de uurprijs van gastouderopvang verlaagd tot 2,50 (terwijl dat nu 6,10 is); je moet het ook niet in je hoofd halen om meer dan 12 uur te willen werken. Van de minister van Economische Zaken, Maria van der Hoeven, moeten we allemaal 40 uur gaan werken, maar je gastouderopvang houdt na 12 uur op.

Je raakt als ouder/moeder overspannen van de tegengestelde opdrachten van dit kabinet. Want je moet veel en vroeg baren, lang en vooral zelf voeden, je moet veel en hard werken én je moet veel en vooral zelf zorgen. Wie hier nog iets van snapt, mag het zeggen!

‘Relax’, zeg ik tegen dit kabinet. Zorg voor goed betaalde deeltijdbanen voor papa en mama, met verlof voor papa (Ineke van Gent en ik verdedigen deze week ons wetsvoorstel vaderverlof vanuit vak K) en langer zwangerschaps- en bevallingsverlof voor mama. Maar vooral met goedkope en goede kinderopvang, zoals is beloofd!

Zolang de belofte niet wordt nagekomen: teken op http://www.groenlinks.nl/kinderopvang!!!!! En roep al je vrienden en vriendinnen, je gastouders, je crechehouders, opvangmedewerkers, buren, opa’s en oma’s op om hetzelfde te doen!