Deze week staat de uitbreiding van de Europese Unie centraal in het Europees Parlement. Maar liefst 190 parlementsleden uit 13 kandidaat-lidstaten wonen de debatten bij. Het parlementsgebouw hangt vol extra bewegwijzeringen zodat niemand van de nieuwkomers verdwaalt.

Er zijn deze week van alle kandidaat-lidstaten vertegenwoordigers op bezoek. Niet alleen van de landen die hoogstwaarschijnlijk in mei 2004 toetreden, maar ook van Roemenië en Bulgarije. Organisatorisch een hele uitdaging. In plaats van 11 talen, zijn er deze week 28 talen waarin de debatten te beluisteren zijn.

'Nieuwe' groenen
Ook de Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, heeft 15 ‘nieuwe groenen’ op bezoek uit Cyprus, Estland, Letland, Litouwen, Hongarije, Malta, Polen, Tjechië, Slovenië en Slowakije. Tijdens de fractievergadering dinsdagavond 19 november spraken ze over de voorbereidingen voor de referenda die in de kandidaat-lidstaten over toetreding tot de Europese Unie worden gehouden. Alle groene partijen bleken voorstanders van toetreding.

Ook de positie van de groene partijen binnen de uitbreidingslanden kwam aan bod. De groene Eurocommissaris van begrotingszaken Michaele Schreyer ging in op vragen van de bezoekers. De vragen spitsten zich toe op de financieringsafspraken die de vijftien EU-lidstaten tijdens de Top in Brussel in oktober hebben gemaakt en de onderhandelingsruimte die de kandidaat-lidstaten rest.