Kandidatenlijst GroenLinks klaar voor progressieve koers

GroenLinks presenteerde vandaag de lijst met verkiesbare kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen in het Geldmuseum in Utrecht. De kandidatencommissie kiest voor een lijst die vernieuwend, sociaal en groen is. Van een bankier tot aan een vakbondsbestuurder. Volgens Marijke Vos, voorzitter van de kandidatencommissie, is het een ideale mix van ervaring en interessante nieuwkomers uit het maatschappelijk middenveld en het bedrijfsleven. "Een prachtige groep kandidaten voor een hervormingspartij die klaar is om een progressieve koers te varen." De volgorde van de concept-kandidatenlijst wordt door de leden tijdens het GroenLinks-congres op 18 april in Vredenburg Leidsche Rijn in Utrecht vastgesteld.

Plaats 1Femke Halsema, fractievoorzitterPlaats 2 t/m 5 Tofik Dibi, KamerlidJaap Dirkmaat, directeur Vereniging Nederlands CultuurlandschapJesse Klaver, voorzitter CNV jongeren Mariko Peters, KamerlidJolande Sap, KamerlidLiesbeth van Tongeren, directeur GreenpeacePlaats 6 t/m 10Natasja van den Berg, publiciste en columnisteBert van Boggelen, voorzitter CNV a.i.Bruno Braakhuis, manager Van Lanschot BankiersSymone de Bruin, manager gemeente ApeldoornPlaats 11 t/m 15Carla Brugman, fractievoorzitter gemeente Venray PP2Arjan El Fassed, programmamanager Oxfam NovibIneke van Gent, KamerlidRik Grashoff, wethouder RotterdamFloor Kaspers, beleidsmedewerker Chronisch Zieken en GehandicaptenraadMaarten van der Meer, directeur Humanity in Action NederlandJenneke van Pijpen, vice-voorzitter arbeidsvoorwaarden- en inkomensbeleid bij ABVAKABO FNVArno Uijlenhoet, ondernemerLinda Voortman, vakbondsbestuurder FNV BondgenotenPlaats 16 t/m 25Hayat Barrahmun, advocaatNiels van den Berge, beleidsmedewerker Tweede KamerfractieGerrit Berkelder, wethouder gemeente DeventerIsabelle Diks, wethouder gemeente LeeuwardenRuard Ganzevoort, hoogleraar theologieAhmed Harika, portefeuillehouder deelgemeente Rotterdam-NoordRené Kerkwijk, oud-fractievoorzitter gemeente EindhovenGon Mevis, wethouder gemeente TilburgCarla van Os, juridisch medewerker Defence for Children InternationalNadya van Putten, burgerraadslid RotterdamHann van Schendel, voormalig voorzitter van het Netwerk Chronisch zieken & GehandicaptenPaul Smeulders, student Bestuurskunde en lid Statenfractie Noord-BrabantMuriëlle Springer – van der Voort, consultantPlaats 26 t/m 29Irona Groeneveld, voorzitter Statenfractie in Friesland, BurgumLeen Harpe, voorzitter Statenfractie in Zeeland, MiddelburgTof Thissen, voorzitter Eerste Kamerfractie, RoermondJan Wijnia, voorzitter Statenfractie in Gelderland, NijmegenPlaats 30Kathalijne Buitenweg, oud-fractievoorzitter Europees Parlement en voorzitter Programmacommissie Tweede Kamerverkiezingen 2010

Download hieronder het advies van de kandidatencommissie