Wij willen dat consumenten kunnen kiezen voor schaliegasvrij gas. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren komt met een initiatiefwet om gas te labelen.

Minister Kamp stuurt aan op het mogelijk maken van schaliegaswinning in Nederland. Dit veroorzaakt grote maatschappelijke onrust. Met deze wet wordt voorkomen dat consumenten schaliegas opgedrongen krijgen zonder dat ze het weten. Bij de afname van stroom en bijvoorbeeld  autobrandstof kunnen consumenten en bedrijven nu kiezen voor schonere varianten. Voor gas bestaat deze keuzevrijheid nog niet. Dit voorstel verplicht energieleveranciers helder aan te geven welk type gas zij leveren. GroenLinks denkt daarbij aan een sterrensysteem waarbij gas met één ster het slechtst is voor mens en milieu en gas met vijf sterren het best.

“Consumenten willen geen risico op vuil drinkwater voor de inwoners van Brabant, maar ook niet voor mensen in China en de VS. Dus geen schaliegas,” zegt Van Tongeren. “Maar ook gaswinning in Rusland geeft  forse milieuproblemen. Door labeling hebben mensen de keuze hier niet aan bij te dragen.”

De komende maanden start de partij een open consultatie met belanghebbenden, energie- en consumentenorganisaties en deskundigen, die advies geven over de labeling. GroenLinks rekent op brede steun in de Tweede Kamer. Van Tongeren: “Van links tot rechts hebben Kamerleden het belang van keuzevrijheid voor de consument benadrukt. Dat geldt dan ook voor gas."

GroenLinks is voorstander van een snelle overgang naar een economie gebaseerd op zuinige en schone energie. Schaliegas levert daar geen bijdrage aan en kan dus beter in de grond blijven zitten.