Na Washington DC lopen in Brussel, de hoofdstad van Europa, de meeste lobbyisten ter wereld rond. Wat die allemaal doen weet eigenlijk niemand. Van enige transparantie of regelgeving is nauwelijks sprake. Ook is er geregeld sprake van ronduit misleidende initiatieven.

Vier niet-gouvernementele organisaties hebben daarom besloten een verkiezing te organiseren waarbij via het internet gestemd kan worden voor de ergste EU-lobby. De winnaar krijgt de zogeheten 'worst lobby trofee 2005'. Bij de genomineerden zitten een paar fraaie staaltjes van lobbygroepen die onder  een misleidende naam gewoon keihard opkomen voor de belangen van de industrie.

Er kan nog tot 14 december gestemd worden, maar nu al heeft de Campaign for Creativity een enorme voorsprong genomen op de negen achtervolgers. Deze lobbygroep omschrijft zichzelf als “een pan-europese lobbygroep die de belangen verdedigt van individuen die zich met muziek, schrijven, film, uitvinden en software-ontwikkeling bezighouden”. In werkelijkheid verschuilen zich achter de Campaign for Creativity een aantal grote bedrijven zoals Microsoft en SAP die ernaar streven de intellectuele eigendomsrechten op software te versterken.

Volgens GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg is er op zich niks mis mee om op te komen voor je belangen en mensen te overtuigen. “Maar je moet je motieven niet proberen te verdoezelen met een misleidende naam. En het blijft uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de politici om al dan niet in te gaan op de argumenten van lobbygroepen,” aldus Buitenweg.

Ook genomineerd voor de 'worst lobby trofee 2005' zijn onder andere ExxonMobil die denktanks subsidieert die niet geloven in klimaatverandering  en CEFIC, de Europese branche-organisatie van chemische bedrijven, die dit jaar alle middelen uit de kast heeft gehaald om het Europese chemicaliënvoorstel REACH onderuit te halen.

Stem via www.corporateeurope.org/worstlobby