“Te lang is ons buitenlands beleid gedomineerd door economische belangen. Niet langer kunnen we ons veroorloven verdeeld, vertraagd of versnippert te opereren op het wereldtoneel. Het is tijd om de idealen van de Europese samenwerking op de poetsen en de Europese integratie een stap verder te brengen. Democratie, mensenrechten en vrede zijn onze gedeelde idealen. En het wordt tijd dat we die idealen weer voorop plaatsen. Dat Europa haar rol inneemt als moderne wereldmacht.”

Dat vraagt om een aantal grote hervormingen van de Europese Unie, zegt Klaver. Grootste prioriteit heeft daarin hervorming van het Europees klimaat- en energiebeleid, en het doorbreken van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, waar Rusland nu aan verdient.

Verder wil hij een hernieuwd buitenland beleid - met één Europese minister van buitenlandse zaken en één gezamenlijke Europese zetel in de VN-veiligheidsraad - een gezamenlijk vluchtelingenbeleid, afstemming en samenwerking op defensie,  en economische solidariteit tussen lidstaten, in plaats van eigen belang voorop.

“Europa staat op een kruispunt in de geschiedenis. Onze idealen van vrijheid, democratie en zelfbeschikking staan onder druk. Hoe wij leven staat onder druk. De Russische agressie laat zien waarom wij al langer pleiten voor meer Europese samenwerking, een hechtere Europese Unie.”

Klaver hekelt de wijze waarop de afgelopen kabinetten buitenlands beleid “volkomen hebben gericht op onze eigen economische belangen”. “We hebben het Europees project laten verschralen tot de interne markt. Europa is alleen goed omdat we er geld aan verdienen, zei premier Rutte jarenlang.  Onze afhankelijkheid van Russisch gas is bewust beleid geweest.”

Om de druk op Rusland nu op te voeren pleit hij voor een boycot van Russisch olie en gas. “Dat zal voor ons consequenties hebben. Het vraagt direct om maatregelen om energiearmoede tegen te gaan, verhoging van het minimumloon, compensatie van gasprijzen voor consumenten. Het zal niet makkelijk zijn en ons veel geld kosten. Maar duurzame energie is vrijheidsenergie. En vrijheid is onbetaalbaar.”