‘Rechts heeft te lang geen tegenspel gehad.’ Dat zei GroenLinks-fractievoorzitter Jesse Klaver bij de presentatie van zijn boek De mythe van het economisme dat vandaag verschijnt bij De Bezige Bij. Het boek is al voor verschijnen aan een tweede druk toe. Klaver wil met zijn boek een alternatief bieden voor de ‘impliciete ideologie’ van het economisme die alle gevestigde partijen verbindt.

Klaver: “In mijn boek zoek ik een antwoord op de vraag waarom er zo weinig verandert. Dat komt omdat alle gevestigde partijen zijn gaan geloven in de mythe van het economisme. Al decennia geloven VVD, CDA, PvdA en D66 allemaal dat er maar één recept is voor ontwikkeling van de maatschappij: meer markt, meer groei, minder overheid. Rechts heeft al veel te lang geen tegenspel gehad.”

Klaver sprak de hoop uit dat zijn boek het begin is van een nieuw gesprek in Nederland. “Als we de kracht van de onderstroom in de samenleving kunnen bundelen tot een beweging, dan weet ik zeker dat we samen Nederland kunnen veranderen,” zei Klaver.

Volgens Klaver is verandering dichterbij dan we denken. In het boek benoemt hij tien gamechangers: kleine wijzigingen in wet- en regelgeving die een enorme impact hebben op de samenleving. Als voorbeeld noemt hij de toets- en afrekencultuur in het onderwijs.

Als de inspectie scholen niet meer afrekent op de gemiddelde toetsscore van kinderen en het tempo waarin ze de school doorlopen, dan krijgen leraren opeens veel meer mogelijkheden om kinderen veel meer bij te brengen dan alleen de dingen die op een cito-toets of eindexamen gevraagd worden,” zei Klaver bij de presentatie van zijn boek. “Daarvoor is geen hele stelselwijziging van het onderwijs nodig. Een minister kan dat bij wijze van spreken op een achternamiddag besluiten.”